شماره آگهی : 240439

اقدام پژوهی ویژه معلمان و دبیران و فرهنگیان

شماره تماس :

گونه توانستم با بهره گیری از فناوری آموزشی ( فیلم و

تصویر ) تدریس ادبیات فارسی را به صورت فعال ارائه دهم)

آموزش یکی از مولفه های مهم در تربیت افراد کار آمد است . و هر اندازه سطح کیفی

آموزش بهبود یابد میزان کارآمدی افراد می تواند ارتقا پیدا کند .

رهیافت ها و فلسفه های جدید آموزش دارای کارکرد هایی هستند ، که آنها را از الگو

های قدیمی و کهن آموزشی متمایز می سازد .

آموزش کنونی رایج در کشور ما عمدتا”مبتنی بر محفوظات است و تکرار کردن این

محفوظات از طرف دانس آموز .

ما وقتی می گوییم دانش آموز مطلبی را یاد گرفته که عینا” بتواند مطالب گفته شده را

بازگو کند چنین روشی تقریبا” شبیه (( الگوی رفتار گرائی )) است .

در مکتب شناخت گرائی آنچه مهم ارزیابی می شود، این است که فرد بتواند ازدانش،

یک (( نمایش )) یا یک ((بازنمایی )) برای خودش ایجاد کند

(( باز نمایی از دانش به این معنا است؛ که فرد قادر باشد یک موقعیت را نشان بدهد .))
ویژگی اصلی شناخت گرایی این است: که شخص بتواند اجزای مختلف یک حوزه ی
علمی را کنار هم قرار بدهد و به یک صحنه ای برسد که وضعیت واقع را نشان دهد.
بنابراین در این مکتب آنچه که ((علم)) مارا تشکیل می دهد، بازنمایی ذهن ما از دنیای
واقعی است .
مثال ساده اش این است که : یک موضوع ادبیات را چگونه در ذهن خود بازنمایی
کنیم ؟ هدف من از پژوهش این بود که چگونه می توانم عدم تمایل بچه ها را به رو خوانی
متنهای داستانی برطرف سازم و آنها را با کدام شیوه ی تدریس به درس ادبیات فارسی
علاقه مند سازم .



اقدام پژوهی ویژه معلمان و دبیران و فرهنگیان