شماره آگهی : 320846

هاست چیست ؟ چند نوع هاست داریم؟

شماره تماس : 09123865076

هاست چیست

اگر اقدام به طراحی سایت کرده اید یا قصد انجام این کار را دارید باید حتما یک هاست برای خود تهیه کنید. اما هاست چیست ؟ هاست به معنای میزبان است و به محیط مجازی گفته میشود که روی یک سرور برای یک وبسایت تدارک دیده میشود. امکان دارد بر روی یک سرور۶۰۰ ، ۷۰۰ و یا بیشتر سایت میزبانی شود. و تعداد سایت هایی که روی هر سرور میزبانی میشود به قدرت CPU و Ram و فضای سرور و.. بستگی دارد.

شما حتی میتوانید لپ تاپ خود را به سرور تبدیل کنید ولی حواستان باشد سرورها ۲۴ ساعته روشن هستند و باید همیشه در دسترس باشند. اصولاً یک سایت خوب سایتی است که سرور آن قطعی نداشته باشد و همیشه در دسترس باشد اگر شما بخواهید لپ تاپ و یا کامپیوتر خود را به سرور تبدیل کنید باید ۲۴ ساعته روشن باشد و همیشه هم به اینترنت وصل باشد، خب این کار هم فشار به لپ تاپ میاورد و هم اینکه شاید عقلانی نباشد. معمولاً سرورها از دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز استفاده می کنند. سرور و یا هاست ها به چند دسته تقسیم بندی می شوند؟
در مجموع میتوان هاست ها را به سه دسته از منظر نوع تکنولوژی آنها برای خدمات هاستینگ تقسیم کرد:

سرورهای اختصاصی
سرورهای مجاری (VPS)
سرورهای اشتراکی (هاست)
سرورهای اختصاصی سرورهای اختصاصی همان طور از اسم آن پیدا است مختص شما است و با اشخاص دیگری مشترک نیستید و کل منابع سرور برای شما است. تهیه و مدیریت این سرور نیازمند دانش مرتبط با خود است تا بهینه ترین و مورد نیازترین سیستم موجود را انتخاب و خریداری نمایید. فعالیت با این سروها نیز از طریق ریموت صورت گرفته و پیکربندی آنها نیز کاملا در اختیار صاحب سرور است. هرچند جای نگرانی نخواهد بود اگر آشنایی کامل با فعالیت سرورها را ندارید. زیرا شرکت های ارائه دهنده خدمات، در قبال دریافت هزینه ای خدمات لازم در خصوص سرور را بسته به نیاز شما انجام و در مشاوره های خود سیستم مناسب فعالیت شما را به شما پیشنهاد می دهند. (البته اگر شرکت مناسبی را بریا خرید سرور انتخاب کرده باشید)

یک نکنه ای را در نظر داشته باشید گران بودن سرور های اختصاصی دلیل بر خوب بودن این نوع سرور برای کار شما نیست چه بسا ارزان ترین سرورهای مجازی از ارزان ترین سرورهای اختصاصی ممکن است بسته به فعالیت شما بهتر باشد. در کل باید به نوع و اندازه ی پروژه ی خود نگاه کنید و ببینید که چه امکاناتی لازم دارید. پیشنهاد ما این انظر گرفت – بهتر است به سراغ این نوع سرور ها بیایید.

سرور های مجازی (VPS)

مخفف Virtual Private Server به معنای سرور خصوصی مجازی است. سرور مجازی(VPS) محبوبترین نوع هاست هست. این سرور جزء سرور های اشتراکی است اما نوع اشتراک گذاری آن کاملا متفاوت است، منابع سرور بین تعداد محدودی سایت به اشتراک گذاشته میشود. مثلا بین ۱۰ تا ۲۰ سایت. سرور مجازی(VPS) بین کاربران خود تقسیم میشود و اگر یک سایت از منابع خود بیش از حد استفاده کند به بقیه ی سایت ها ضرری نمیزند و فقط خود همان سایت دچار اختلال می شود.

هزینه ی سرور مجازی(VPS) مطمئناً گرانتر از هاست های اشتراکی است ولی ارزان ترین این نوع هاست از گرانترین های هاست اشتراکی بهتر است. شرکت های مختلفی در این زمینه هستند که خدماتی را ارائه میدهند اما باید کمی جستجو نمود و بهترین آنرا با قیمتی مناسب پیدا کرد نحوه فعالیت با این سروها نیز همانند سرورهای اختصاصی از طریق ریموت و دسترسی مستقیم صورت می پذیرد.

سرورهای اشتراکی (هاست اشتراکی)

این نوع سرورها ارزان ترین نوع سرور می باشند و دلیل آن هم اشتراک گذاری بالای منابع بین کاربران است. بدلیل همین ارزانی، خیلی مورد استقبال واقع شده است ولی باید حواستان به چند نکته باشد. هاست های اشتراکی همان طور که از اسمشانپیداست، یعنی بین تعداد زیادی کاربر اشتراک گذاشته میشود، تعداد زیاد یعنی ۱۰۰ یا ۲۰۰ و…

پیشنهاد می شود از این نوع هاست ها برای راه اندازی اولیه سایت، پروژه های استارت آپی (ابتدای راه فعالیت جهت صرفه جویی در هزینه) و یا سایت هایی با ترافیک کم استفاده نمایید.مدیریت این هاست ها، بر خلاف سایر سرورهای اختصاصی و مجازی از طریق ابزارهای مدیریت هاست نظیر CPanel، Websitepanel،Direct Admin، Plesk و . . .صورت میگیرد.

هاست های ابری

در این نوع هاست، سایت بر روی بیش از یک سرور قرارداده میشود و به صورت موازی در سرور های دیگر قرار میگیرند و در صورت اشکال در یکی از سرور ها اتفای برای سایت نمی افتد. سرعت این نوع هاست خیلی بهتر و بالا تراست. یکی دیگر از ویژگی های هاست ابری ارتقا نرم افزاری منابع سخت افزاری بدون خاموشی و قطع شدن سایت، در صورتی که هاست های دیگر برای ارتقا خاموش میشوند.

هاست های ابری مقاوت بسیار بیشتری نسبت به حملات DDoS دارند. حملات DDoS تنها هدفی که دارند، از کار انداختن یک سرور با فرستادن بسته های ترافیکی زیادی به سمت آن ها است.

سرورهای ایرانی و خارجی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

هاست های داخلی یا خارجی؟ سرورهای داخلی منظور سرورهایی هستند که از لحاظ فیزیکی در داخل ایران قرار داشته و مدیریت می شوند. این سرورها از لحاظ سرعت مناسب تری به سرورهای خارج از کشور داشته اما به دلیل هزینه بالای سخت افزارهای مور داستفاده گران تر از سرورهای خارجی به حساب می آیند.

اما سرورهای خارجی همان طور که از اسم آنها پیداست محل فیزیکی آنها خارج از ایران است. این سرورها از لحاظ سرعت بارگزاری به مراتب پایین تر از سرورهای ایرانی هستند اما از لحاظ قیمت مقرون به صرفه تر از سرورهای ایرانی هستند. شاید دلیل این اختلاف قیمت را بتوان اختلاف قیمت ارز در کشور معرفی نمود.

ویژگی هاست

برای اینکه بتوانیم یک سایت خوب راه اندازی کنیم اول باید یک هاست خوب خریداری کنیم که این خرید مستلزم این است که با ویژگی هایی که سایت ما نیاز دارد آشنایی کامل داشته باشیم و همین طور ویژگی های هاست ها را خوب بشناسیم. در زیر چندتا از مهم ترین ویژگی هایی که لازم است حتماٌ هاست ما دارا باشد را بیان میکنیم:

پهنای باند

خیابانی را فرض کنید که ۲ لاین دارد و میخواهید از از آن با ماشین عبور کنید اما ۱۰۰ تا ماشین دیگر هم مانند شما میخواهند از این خیابان عبور کنند، چقدر طول میکشد؟ حال خیابانی با ۴ لاین فرض کنید که همین اتفاق درآن قرار است بیافتد. از کدام زودتر رد میشوید؟ دقیقاً پهنای باند هم همین است هرچه بیشتر باشد چند کاربر به طور همزمان راحت تر میتوانند سایت شما را لود کنند.

اگر در سایت خود ۱۰ صفحه دارید وهر صفحه هم ۲۰۰ کیلوبایت حجم دارد و به طور میانگین در روز ۶۰۰ نفربازدید کننده دارید، حجمی که در یک روز میگیرد چیزی معادل ۱۲۰۰ مگ، حالا فرض کنید در ماه(۳۰ روز) بخواهید حساب کنید میشود ۳۶ گیگ در ماه، این حداقل پهنای باند مورد نیاز برای سایت شما است.

افزودن دامنه

قابلیتی که به شما کمک میکند دامنه های بیشتری را در هاست خود ثبت کنید و با هر کدامشان یک سایت بالابیاورید. اگر میخواهید دوتا دامین را روی یک هاست بالا بیاوردی حتماً بایدهاستی که میخرید این امر را ساپورت کند

در دسترس بودن

سرور باید ۲۴ ساعته در دسترس کاربران باشد. گاهی برای ارتقای سخت افزاری ممکن است که از دسترس خارج شود، این خب طبیعی است ولی اگر بیشتر شود اصلا مطلوب کاربران نیست و شما مشتریان خود را از دست خواهید داد.

پشتیبان گیری

مهم ترین فاکتور این است که شرکتی هاستینگی که از آن خریداری میکنید حتماً از سایت شما بکاپ گیری بکند. اگر ناگهان اتفاقی برای سایت شما افتاد، دستتان خورد، هک شدید و… میتوانید با این روش اطلاعات سایت خودتان را برگردانید و سایت را دوباره درست کنید ولی اگر این امکان را نداشته باشد شما مجبور خواهید بود از ابتدا دوباره سایتتان را بنویسید. اگر تا حالا سایت نوشته باشید میبینید انجام اینکه بخواهید دوباره سایت را بنویسید خیلی فاجعه است.

لینوکس یا ویندوز

حواستان باشد موقع خرید چه نوع هاستی را میخرید، هاست لینوکس یا ویندوز سرور. که هر کدام از این ها مزیت ها و تفاوت های خاص خود را دارند. و در کل هاست لینوکسی راحت تر و قابلیت های بیشتری دارد.

پشتیبانی

شرکت های هاستینگ معمولاً پشتیبانی دارند اما هستند شرکت هایی که برای اینکه هاست های ارزان در اختیار مردم بگذارند، آپشن پشتیبانی آن را حذف میکنند و یا حتی برای اینکه بتوانند جنس خود را به کاربر غالب کنند اول کاربر چون هاست ارزان است خیلی خوش و خرم میخرد اما وقتی که یکم جلو رفت و به یک مشکلی خورد، برای رفع آن مشکل تیکت زد و دید که برایش نوشته اند که این هاست پشتیبانی نمی شود آن موقع است که حالش گرفته میشود. حالا اگر بخواهد پشتیبانی بگیرد باید یک هاست گران تر بخرد اگر هم نخواهد پول بدهد سایتش خراب میشود.

سابدامین یا زیر دامنه

زیر دامنه ای بخشی از سایت شما است که به بلد شدن بخشی از سایت شما مانند فروشگاه کمک میکند و در سئو تاثیر دارد.

فضای سایت

هنگام خرید هاست حواستان به فضایی که احتیاج دارید باشد چه بسا شما ۲ گیگ نیاز دارید اما یک هاست با ظرفیت ۱ گیگ می خرید که این کار با اسراف شدن پولتان خواهد شد. برعکسش هم هست.

CPU & Ram

Ram و CPU دو موضوع بسیار مهم در انتخاب سرور هستند. در هنگام انتخاب سرور به این دو موضوع توجه بسیاری نمایید تا متناسب ترین سرور را برای فعالیت خود انتخاب نمایید.

سرور فایل و سرور ایمیل چیست؟

سرور فایل

با سرور فایل ها می توانید فایل های دانلودی زیاد خود را در این سرورها بارگذاری کنید و در اختیار کاربران سایتتان بگذارید. این نوع سرورها متناسب بارگزاری و مدیریت فایلها به کار می رود و معمولا پهنای باند محدودی ندارند و از ظرفیت بالایی برای آپلود فایل برخوردار هستند. این سرورها در کنار سرور اصلی فعالیتتان می تواند مکمل خوبی باشد.

سرور ایمیل

سرورهای ارسال ایمیل سرورهایی هتسند که متناسب ارسال ایمیل های انبوه پیکربندی شده است. به طور عادی سرورهای معمول، محدودیت هایی در ارسال ایمیل دارند که جهت ارسال ایمیل های انبوه می توان از سرورهای ایمیل استفاده نمود. برخی از شرکت های ارائه دهنده این سرویس گاها سیستم های مدیریت و ارسال ایمیل را نیز به مشتریان خود ارائه می دهند.
جمع بندی

در این مقاله ابتدا تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم: هاست چیست ؟ سپس انواع هاست را تشریح شدند و تلاش کردیم به خواننده کمک کنیم برای تهیه هاست مناسب تصمیم بگیرد. اگر قصد راه اندازی یک سایت یا طراحی سایت فروشگاهی را دارید این مقاله می تواند به شما برای تهیه هاست کمک کند. شما همچنین می توانید به بخش خدمات وب برتر در خصوص طراحی سایت مراجعه کرده و اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب کنید:
طراحی انواع سایت فروشگاهی -شرکتی -سایت تجاری - سایت بازرگانی سایت حرفه ای و اختصاصی-........ www.web-bartar.ir
هاست چیست ؟ چند نوع هاست داریم؟