شماره آگهی : 321160

بهترین شرکت دکوراسیون داخلی - شرکت دکوراسیون داخلی

شماره تماس : 02186046128

شماره
02186046119
02186046107
02186046128
ایمیل
info@ashinehstudio.com
آدرس
خیابان بهشتی - خیابان میرزای شیرازی - کوچه عرفان - پلاک 2 - واحد 20


سه شکل از تعادل وجود دارد که باید با آن آشنا شوید: تعادل متقارن، تعادل نامتقارن و تعادل شعاعی.

اصل تعادل متقارن در طراحی داخلی

تعادل متقارن معمولا در فضای داخلی سنتی به وفور دیده می‌شود. تعادل متقارن با همان اشیا و اجزا تکراری در موقعیت‌های مشابه در هر دو طرف محور عمودی مشخص می‌شوند، به عنوان مثال شما حتما اتاق‌های قدیمی را که در هر طرف از یک اتاق یک آینه دقیقا روبروی دیگری را به یاد داشته باشید. این تقارن همچنین فرم انسانی را نشان می‌دهد، بنابراین ما در یک محیط متعادل، راحت هستیم و احساس آسایش می‌کنیم. معماری ایرانی و همچنین معماری داخلی نیز از اصل تقارن بسیار استفاده می‌کرده است.

اصل تعادل

امروزه تعادل نامتقارن در طراحی داخلی با سبک و سیاق زندگی امروزی بیشتر در تناسب است. تعادل در این حالت با اشیا متفاوت شکل می‌گیرد که دارای وزن بصری یا جذب نگاه یکسان است. در طراحی داخلی با تعادل نامتقارن این حس به نظر می‌آید که کمتر برای طراح آن وقت و فکر گذاشته شده است و برای فضاهایی که کمتر رسمی هستند مناسب هستند.

اصل تعادل شعاعی

زمانی است که تمام عناصر یک طراحی در اطراف یک نقطه مرکزی قرار می‌گیرند. پله مارپیچی نیز یک نمونه عالی از تعادل شعاعی است. اگر چه اغلب در داخل اتاق‌ها استفاده نمی‌شود، اگر بتواند به طور مناسب استفاده شود، می‌تواند یک مرکز توجه جالب و خیره کننده ارائه دهد.

بزرگترین دشمن در طراحی داخلی کسل کنندگی است. اتاقی که به خوبی طراحی دکوراسیون داخلش شده باشد، بسته به اندازه آن بزرگ یا کوچک، دارای یک یا چند مرکز کانونی است. یک نقطه کانونی باید توجه زیادی را به خود جلب کند و به اندازه کافی جالب توجه باشد تا بیننده را تشویق کند تا همچنان نگاه خود را در آن نقطه حفظ کند. بنابراین، نقطه کانونی باید یک تصویر و تاثیر پایداری از خود به نمایش بپذارد، در عین حال باید به عنوان یک بخش جدایی ناپذیر از دکوراسیون داخلی عمل کند که از طریق مقیاس، سبک، رنگ یا تم با کلیت فضای داخلی است. زمانی که در مورد مرکز کانونی صحبت می‌کنیم یک شومینه یا یک تلویزیون ال ای دی اولین موردی است که اکثر افراد به آن فکر می‌کنند.

اگر مرکز کانونی به صورت طبیعی در فضای داخلی خود ندارید، برای مثال شومینه‌ای در طراحی فضای داخلی شما تعبیه نشده است. شما می توانید به راحتی با برجسته‌کردن یکی از اجزا و یا عناصر مبلمان، آثار هنری یا صرفا یک تابلو نقاشی که سرشار از رنگ‌های متضاد است آن بخش از فضای داخلی را مورد توجه قرار دهید. با این حال، همواره سعی کنید تعادل را طراحی دکوراسیون داخلی حفظ کنید تا صرفا مرکز کانونی تمام توجه ها را به خود جلب نکند.

وقتی که درباره موسیقی صحبت می‌کنیم، موسیقی را با ریتم و بیت پالس‌ها تعریف می‌کنیم. در طراحی دکوراسیون داخلی، ریتم با تکرار یک الگوی بصری اتفاق می‌افتد. در تعریف ریتم تداوم، بازرخداد و یک حرکت سازمان یافته تعریف شده است. برای رسیدن به این تم‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی، شما باید به تکرار، توالی، گذار و کنتراست عناصر دکوراسیون داخلی و اجزای فضای داخلی فکر کنید. با استفاده از این مکانیزم‌ها احساس حرکت را به فضای خود به ارمغان می‌آورد، نگاه چشم‌ها را از یک عنصر طراحی به دیگری منتقل می‌کند.

اصل تکرار

تکرار استفاده از یک عنصر بیش از یک بار در طول یک فضای داخلی و یا خارجی است. شما می‌توانید الگو، رنگ، بافت یا تسکچر، خط یا هر عنصر دیگر یا حتی بیش از یک عنصر طراحی را در فضا تکرار کنید.

اصل توالی

توالی در طراحی دکوراسیون داخلی با کاهش و یا افزایش یک ویژگی در یک عنصر از طراحی داخلی اتفاق می‌افتد. واضح‌ترین و ساده‌ترین مثال برای تحقق این امر می‌تواند با روند تدریجی در ابعاد یک عنصر باشد. مجموعه‌ای از شمع‌ها که در یک سینی ساده که در سایزهای مختلف کنار هم قرار گرفته‌اند جذابیت خاص خود را دارند، چرا که نوعی از توالی طبیعی را به نمایش گذاشته‌اند. همچنین شما می‌توانید این توالی یا روند تدریجی را از طریق رنگ‌ها نیز به نمایش یگذارید. برای مثال در یک تم رنگی تک رنگ می‌توانید هر عنصر را با سایه رنگی کمی متفاوت از دیگری به سمت تیره‌تر و یا روشن‌تر انتخاب کنید.

اصل گذار

تعریف گذار کمی سخت‌تر است. برخلاف تکرار و توالی، گذار به یک جریان آرام‌تر و نامحسوس‌تر شبیه است، جایی که چشم به صورت طبیعی از قسمتی به قسمت دیگر هدایت می‌شود. رایج‌ترین گذار در طراحی معماری و طراحی داخلی، استفاده از خطوط منحنی است که به نرمی چشم‌ها را حرکت می‌دهد. برای نمونه از بالای درب‌ها و پنجره‌ها که با طاق‌های قوسی دیزاین شده‌اند و یا مسیرهای پیچشی نام برد و در دکوراسیون داخلی فرم‌هایی از عناصر داخلی که داری خطوط و اجزای خمیده و منحنی هستند.



اصل کنتراست

در نهایت، تعریف کنتراست نسبتا ساده است. قرار دادن دو عنصر در مخالفت با یکدیگر، مانند کوسن‌های سیاه و سفید روی مبل، مشخصه این اصل در طراحی است. تضاد همچنین می‌تواند با تضادها در فرم و شکل، مانند حلقه‌ها و مربع‌ها با یکدیگر نیز استفاده شوند. کنتراست می‌تواند کاملا فضا را در هم افکند و به طور کلی برای جان و روح دان به یک فضای مورد استفاده به کار برده می‌شود. هنگام کار با کنتراست حواستان باشد که با شاخ و برگ دادن زیاد به اصل کنتراست باعث نشوید که زحمات زیادی که برای اصل‌های دیگر در دکوراسیون فضا ایجاد کرده‌اید نقش بر آب شوند.

یکی دیگر ازعناصر مهم طراحی داخلی که باید به اندازه کافی در آن کار کشته شویم ، دیتیل‌ها یا جزئیات هستند. همه چیز از برش و حکاکی روی شید لامپ، از خامه دوزی روی پارچه کوسن مبل، تا کلیدپریزها و دستگیره‌های کابینت و کمدها لازم است که مورد توجه قرار داشته باشند. برخلاف رنگ‌ها، به نظر افراد دیتیل‌ها کسل‌کننده هستند. در نتیجه زیاد آن‌ها را جدی نمی‌گیرند و یا بیش از حد در آن استفاده از آن‌ها اغراق می‌کنند و یا اینکه به طور کلی آن‌ها را کنار می‌گذارند. همانطور که رنگ‌ها روح و زندگی یک طراحی داخلی را بیان می‌کنند، دیتیل‌ها هم به عنوان یک پایه مهم در دکوراسیون داخلی عمل می‌کند. جزئیات نباید خیلی واضح به چشم بیایند، اما باید در احساس کلی اتاق را بهبود ببخشند.

اصل مقیاس و تناسب

این دو اصل طراحی با هم دست به دست در کنار یکدیگر می‌آیند، چرا که هر دو به اندازه و شکل عناصر در طراحی مربوط می‌شوند. تناسب از نسبت یک عنصر طراحی به دیگری یا یک عنصر به کل تعریف می‌شود. مقیاس مربوط به اندازه یک شی در مقایسه با شی دیگری می‌باشد.

اصل رنگ‌ها

رنگ‌های تاثیر واضحی بر خلق و خویی که می‌خواهید با طراحی دکوراسیون داخلی ایجاد کنید دارند. برای اینکه بتوانید آنچه مدنظرتان است به نتیجه دلخواه برسید لازم است درباره رنگ‌ها شناخت و علم کافی بدست آورید.