سرعت بارگذاری سایت یکی از فاکتورهای مهمی است که تجربه کاربری را تحت تاثیر خود قرار می دهد. این روزها هر کسی مشغله کاری خاص خود را دارد. هیچ کس وقت اضافی برای تلف کردن ندارد و نمی تواند چندین دقیقه منتظر بارگذاری سایت مدنظرش بنشیند. اگر سایتی نتواند به درستی و در زمان مناسب لود شود کاربرِ با ارزش خود را از دست خواهد داد.  به همین خاطر است که باید عملکرد سایت وردپرسی به طور منظم مورد بررسی قرار گیرد. سایت هایی که سرعت بارگذاری بالاتری دارند تعامل بهتری با کاربران خواهند داشت، نرخ تبدیل بالاتری برای سایت به ارمغان خواهند آورد و می توانند رتبه بهتری در موتورهای جستجو هم داشته باشند. در این مطلب سعی می کنیم بهترین ابزارهای موجود برای تست سرعت و عملکرد سایت های وردپرسی را با هم مرور کنیم. پس همراه باشید.

چرا سرعت سایت وردپرسی تان کند است؟

دلایل بسیار زیادی برای این امر وجود دارد. سرعت بارگذاری از سایتی به سایت دیگر متغیر خواهد بود اما فاکتورهایی وجود دارد که بیشتر سایت ها اصلا توجهی بدان نمی کنند.  در سایت های وردپرسی دلایل زیر می تواند باعث کند شدن سرعت آن شود:

  • افزونه هایی که کدنویسی مناسبی ندارند
  • قالب هایی که کدنویسی مناسبی ندارند
  • تصاویری که اندازه بسیار بزرگی دارند
  • هاست ضعیفی که نمی تواند بازدیدکنندگان را به درستی مدیریت کند

ابزارهای برتری که به تست عملکرد و سرعت سایت های وردپرسی کمک می کنند:

ابزارهایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد می توانند تصویر کاملی از عملکرد سایت وردپرسی را در اختیار شما قرار دهند.  شما می توانید تنها از یک ابزار واحد استفاده کنید یا آن ها را با هم ترکیب نمایید و از داده هایی که به دست می آورید بیشترین استفاده را ببرید.

ابزار PageSpeed Insights گوگل:

ابزار PageSpeed Insights توسط گوگل طراحی و توسعه یافته است. این یک اپلیکیشن وب است و می تواند عملکرد سایت وردپرسی تان را بر روی دستگاه های مختلف همچون مرورگرهای دسکتاپی و موبایلی مورد بررسی قرار دهد. اگر بازدیدکنندگانی دارید که ار طریق اندازه صفحات نمایش و دستگاه های مختلف به سایت تان دسترسی دارند این گزینه برایتان بسیار موثر خواهد بود.

 ابزار Pingdom:

Pingdom یک ابزار رایگان محسوب می شود و می تواند اطلاعات کاملی درباره عملکرد کلی سایت همچون زمان بارگذاری، اندازه صفات و نیز تجزیه و تحلیل جزئی از هر صفحه از سایت را در اختیارتان قرار دهد. مهم تر از همه این است که چنین اپلیکیشنی سابقه ای از عملکرد سایت را در اختیارتان قرار می دهد. به همین خاطر می توانید عملکرد سایت خود را در بازه های زمانی مختلف بسنجید.

ابزار جی تی متریکس(GTmetrix):

گزارشی که جی تی متریکس تولید می کند سابقه و تاریخچه کاملی از  سرعت بارگذاری سایت و نیز گزارش جزئی خواهد بود که روش های بهبود عملکرد سایت را در اختیارتان می گذارد. در مقاله ای با عنوان “ بررسی جامع و کامل ابزار تست سرعت جی تی متریکس(GTmetrix) ” این ابزار را به طور کامل مورد بررسی قرار داده ایم. اگر دوست دارید در مورد این ابزار اطلاعات بیشتری کسب کنید کافیست سری به این مقاله بزنید.

ابزار WebPagetest:

این ابزار  سرعت بارگذاری سایت و عملکرد آن را به شما نشان می دهد. این گزینه بسیار منحصر به فرد عمل می کند و به شما اجازه می دهد کشور خود را مشخص کنید و ببینید سایت تان در سرتاسر جهان چه عملکردی دارد. اگر کاربران خارجی زیادی دارید این ابزار برایتان بسیار مفید خواهد بود.

افزونه مرورگر YSlow:

همانطور که می دانید YSlow یک افزونه برای مرورگر است و به شما اجازه می دهد عملکرد هر سایتی که بازدید می کنید را پیگیری نمایید. این گزینه زمان بارگذاری واقعی را در اختیارتان قرار نمی دهد اما بیش از ۲۰ سرنخ عملکردی متفاوت را مورد بررسی قرار می دهد. همین امر به شما کمک می کند سایت های رقبای خود را با هم مقایسه کنید.

 چگونه عملکرد سایت های وردپرسی را بهبود ببخشیم؟

خوب بعد از اینکه به کمک ابزارهای بالا، عملکرد سایت خود را مورد بررسی قرار دادید می توانید وارد فرایند بهبود عملکرد آن شوید.

استفاده از هاست مناسب:

همانطور که  در مقاله های قبلی نیز بیان کردیم همیشه هاست های ارزان نمی توانند بهترین راه حل و بهترین انتخاب برای شما باشند.  این گونه هاست ها معمولا پهنای باند اختصاصی در اختیار شما قرار نمی دهند. هاست اشتراکی در بیشتر موارد می تواند نیاز سایت تان را بر آورده کند اما استفاده از هاست وردپرس مناسب بهترین گزینه برای انتخاب خواهد بود. اگر هنوز هاست وردپرسی خود را خریداری نکرده اید به لینک زیر بروید و قیمت های موجود را با هم مقایسه کنید.

هنوز هاست وردپرسی نخریده اید؟ کلیک کنید برخی از افزونه ها را از روی سیستم خود حذف کنید:

معمولا همه ماها دوست داریم قابلیت های زیادی به سایت خود اضافه کنیم. به همین خاطر از افزونه های متعددی بر روی سایت استفاده می نماییم. اگر  می خواهید افزونه ای بر روی سایت خود نصب کنید مطمئن شوید که این افزونه بسیار با کیفیت است و کدهای مناسبی دارد. به هنگام انتخاب افزونه به رتبه آن توجه کنید و ببینید چند بار دانلود شده و چند وقت به چند وقت به روزرسانی می شود.

 قالب هایی که کد مناسبی ندارند را از روی سیستم خود حذف کنید:

در مورد قالب های ضعیف هم هوشیار باشید. اگر قالبی کیفیت پایینی داشته باشد می تواند بر روی عملکرد سایت تان تاثیر بگذارد. حتی اگر از قالب پولی استفاده می کنید باز هم نمی توانید در مورد کدهای نوشته شده در آن مطمئن باشید.

بهترین گزینه این است که قالب فعلی خود را تست کنید  و ببینید چه نمره ای در ابزارهای تست به دست می آورد.

تصاویر را فشرده سازی و بهینه نمایید:

تصاویر با کیفیت برای کمک به محتوای سایت و دیده شدن آن ضروری هستند اما اجازه ندهید این موضوع بر روی عملکرد سایت وردپرسی تان تاثیر بگذارد. شما می توانید بدون از دست دادن کیفیت تصاویر، آن ها را فشرده سازی و بهینه نمایید.

 از افزونه کش استفاده کنید:

از آنجایی که سایت های وردپرسی مجبورند به طور منظم درخواستی از پایگاه داده داشته باشند استفاده از افزونه کش می تواند با ایجاد صفحات HTML استاتیک برای نمایش، تعداد این درخواست ها را کاهش دهد.

این افزونه ها به سایت شما کمک می کنند ترافیک زیاد را مدیریت کند و سایر نواحی سایت را هم بهینه سازی می کنند. دو مورد از رایج ترین افزونه های کشی که در سایت های وردپرسی به کار می رود شامل WP Super Cache و W3 Total Cache است.

نگهداری از سایت را به یک کار منظم تبدیل کنید:

اگر می خواهید سایت وردپرسی سریعی داشته باشید باید به طور منظم از آن نگهداری کنید. اینکار شامل پاک کردن کامنت های اسپم، پاک کردن لینک های شکسته و بهینه سازی پایگاه داده با افزونه هایی همچون WP-DBManager است.  اینکار به شما کمک می کند سایتی با عملکرد بالا داشته باشید و در عین حال  شاهد افت رتبه بندی آن نباشید.

 حتما بخوانید: ۷ گام برای حفظ و نگهداری از سایت

 

نتیجه گیری:

داشتن سایت وردپرسی با عملکرد سریع و سرعت بارگذاری بالا بسیار مهم تر از قبل شده است. خوشبختانه به کمک ابزارهای آنلاین رایگان و افزونه های وردپرسی موجود می توان  عملکرد سایت را به خوبی مورد بررسی قرار داد.

برچسب هاابزار PageSpeed Insights گوگل ابزار Pingdom ابزار WebPagetest ابزار تست سرعت سایت افزونه مرورگر YSlow تست عملکرد سایت جی تی متریکس