با پیچیده شدن دنیای اینترنت جای تعجب و شگفتی نیست که کارها هم به شیوه نادرستی انجام شوند. از آنجایی که سیستمی همچون وردپرس بخش اعظمی از اینترنت را به خود اختصاص داده است تعداد خطاهایی که در سایت های وردپرسی رخ می دهد هم در حال افزایش است. یکی از خطاهای رایجی که کاربران در این شرایط دریافت می کنند، خطای ۴۰۳ Forbidden است. برای درک این خطا در این مقاله همراه باشید تا علل و راه حل های احتمالی را با هم مرور کنیم.

مدل کلاینت -سرور:

 

یکی از روش ها و مدل های محبوب برقراری ارتباط در اینترنت مدل کلاینت-سرور است که در آن سرور به درخواست های ارسال شده توسط کلاینت ها پاسخ می دهد. همانطور که می دانید هر پاسخ سرور در برگیرنده یک کد وضعیت HTTP است که نشان دهنده موفقیت یا عدم موفقیت چرخه درخواست-پاسخ است. توسعه دهندگان از این کد برای درک اتفاقات موجود و ایجاد فرایندهایی که موقعیت های خاصی را مدیریت می کند استفاده می نمایند.

۴۰۳ Forbidden چیست؟

خطای ۴۰۳ Forbidden کد وضعیت HTTP ای است که توسط سرور برای کلاینت ارسال می شود. این موضوع زمانی رخ می دهد که کلاینت ارسال کننده درخواست اجازه دسترسی به صفحه یا منابع خاصی را نداشته باشد.

چه چیزی باعث بروز خطای ۴۰۳ Forbidden در وردپرس می شود؟

سناریوهای متعددی باعث بروز این خطا در سایت های وردپرسی می گردد. بررسی علل بروز چنین خطایی به دیباگ کردن آن نیز کمک خواهد کرد.

نکته: قبل از اینکه  کاری انجام دهید باید از کل سایت بک آپ بگیرید. اینکار شما را مطمئن می سازد در صورت بروز مشکل می توانید آن را به خوبی حل کنید.

مواردی که در ادامه بیان می کنیم علل رایج بروز خطای ۴۰۳ Forbidden در سایت های وردپرسی هستند:

  • فایل . htaccess معیوب
  • افزونه های ناسازگار یا معیوب
  • مشکلاتی که در permission فایل ها وجود دارد.

 فایل .htaccess معیوب:

همانطور که می دانید این فایل به سرورهای آپاچی می گوید درخواست های کلاینت ها را چگونه پردازش نماید. در برخی از شرایط کاربران عمدا این فایل را اصلاح می کنند تا به کارکردی که مدنظرشان است دست یابند. با اینحال تغییر محتوای این فایل می تواند برخی از مشکلات را هم در پی داشته باشد.

 راه حل:

برطرف کردن این خطا بسیار ساده و اسان است. کافیست دایرکتوری روت سایت خود را از طریق FTP پیدا کنید و  فایل.htaccess را  بیابید. باید این فایل را بر روی رایانه خود دانلود کنید تا بک آپی از آن داشته باشید. سپس آن را پاک کنید. زمانی که فایل پاک شد به ناحیه ادمین سایت لاگین کنید و در بخش تنظیمات به قسمت پیوندهای یکتا بروید. به محض اینکه بر روی دکمه Save change کلیک کنید فایل .htaccess جدیدی ایجاد می شود.

در مرورگر خود تب جدیدی باز کنید و آدرس سایت را در آن وارد نمایید. اگر موفق به دیدن سایت شدید می توانید تغییرات مورد نیاز را بر روی فایل اضافه کنید. بعد دوباره سایت را تست کنید تا مطمئن شوید دسترسی به آن امکان پذیر است.

افزونه ناسازگار با سایت یا معیوب:

افزونه ها اجزای ضروری سایت های وردپرسی هستند. با اینحال برخی از افزونه ها هستند که می توانند با سایت شما ناسازگار باشند یا اصلا خودشان مشکلی داشته باشند.چنین افزونه هایی باعث بروز خطا در سایت وردپرسی می شوند.

 راه حل:

راحت ترین روش برای برطرف کردن این مشکل پیدا کردن افزونه دردسرساز و پاک کردن آن است.برای اینکار  همه افزونه های نصب شده را غیر فعال کنید و سایت را بررسی نمایید. حالا یک به یک شروع به فعال کردن افزونه ها کنید تا گزینه ای که باعث ایجاد مشکل شده است را بیابید.  اگر بعد از انجام این فرایند باز هم مشکلی داشتید به سراغ گام بعدی بروید.

 مشکلات مرتبط با permission فایل ها:

اگر دو راه حل قبلی مشکلتان را حل نکرد ممکن است permission های فایل هایتان مشکل داشته باشد.  فولدرها و فایل های وردپرس در صورتی که این permission ها به درستی تنظیم نشده باشند غیر قابل دسترسی خواهند بود.

راه حل:

از طریق FTP به سی پنل یا سایر ابزارهای مدیریت اکانت خود دسترسی پیدا کنید. permission های فولدر در هر سایت وردپرسی باید بر روی ۷۴۴ یا ۷۵۵ تنظیم شود. در مورد فایل ها این عدد باید بر روی ۶۴۴ یا ۶۴۰ تنظیم گردد. در ابزار مدیریت FTP بر روی نام فولدر راست کلیک کنید و عبارت File permissions را انتخاب نمایید.

file permission

حالا کافیست عدد درست و مناسب را در فیلد مربوطه بنویسید.

برای اینکه همه این تغییرات اعمال شود بر روی Recurse into subdirectories کلیک کنید و سپس بر روی اوکی کلیک نمایید.

همین کار را بر روی فایل ها تکرار کنید. فقط اینبار باید از اعداد ۶۴۴ یا ۶۴۰ استفاده نمایید. بعد از اینکه کارتان تمام شد سایت را باز کنید و ببیند مشکلتان حل شده است یا خیر.

برچسب هاارور 403 در وردپرس حل مشکل 403 forbidden خطای 403 forbidden خطای 403 forbidden در وردپرس رفع خطای خطای 403 forbidden