هیچ عاملی بیش از ‌پاسخ «نه»‌ باعث برهم خوردن دوستی نمی‌شوداین دسته از پدر و مادران صمیمیت و دوستی با فرزندشان را در اولویت قرار می دهند و هیچ حد و مرزی برایش تعیین نمی کنند و از بیم آزردگی خاطر  یا رنجش و سرخوردگی‌اش پاسخ «نه» به او نمی دهند.

هیچ عاملی بیش از ‌پاسخ «نه»‌ باعث برهم خوردن دوستی نمی‌شود
به گزارش «تابناک با تو»، دکتر محمد بهشتیان درباره دوستی والدین با فرزندانشان می‌گوید: تقریبا نیمی از پدرومادرهای امروزی به این واقعیت معترفند که از ته وجود، دلشان می خواهد نزديكترين و بهترين دوست فرزندشان باشند، ولی به طور حتم، هیچ عاملی بیش از دادن پاسخ «نه» به خواسته های یک فرد، باعث برهم خوردن دوستی نمی شود؛ بنابراین، ‌تصمیمات غیردوستانه، ناامیدکردن و رد درخوست کودک و یا (خدای نکرده) تنبیه، که به نحوی رنجش و آزردگی خاطر وی از والدین را در پی دارند، برای والدین دشوار و غیر قابل تحمل است.

این روانشناس می‌افزاید: به نظر می رسد کودکان نیز دست ما را خوانده اند، زیرا در ‌نظرسنجی که ‌روی کودکان مدرسه ای انجام گرفت، مشخص شد آنها متوجه شده اند زمانی که خواسته جدیدی دارند، اغلب باید 9 بار آن را از پدرومادر بخواهند تا سرانجام والدینشان تسلیم شده  و به خواسته آنها تن ‌دهند. البته همه ما دلمان می خواهد فرزندانمان ما را دوست داشته باشند و سرانجام روزی در بزرگسالی به عنوان یک دوست به ما تکیه کنند. اما فراموش نکنیم که فرزندمان ما به والدینی نیاز دارند تا حد و مرز‌ها و قوانین را به آنها بیاموزد و با رفتارهای نادرست خود، مرز میان رفیق و فرد بزرگتر را در هم نشکنند. به علاوه، واقعیت این است که ناتوانایی ما در رد خواسته های کودک به آنها در کسب احساس امنیت، مسئولیت، موفقیت، انعطاف پذیری و مهربانی هیچ کمکی نمی کند. در عوض، این روش باعث ایجاد نسلی می شود که به اعتقاد بیشتر بزرگترها، لوس ترین نسل خواهند بود.

وی  همچین یادآور شد: به اعتقاد بیش از 80 درصد از پدرومادران، کودکان امروزی در مقایسه با ده پانزده سال گذشته به مراتب لوس تر شده اند. در یک نظر سنجی مشخص شد که بیش از 75 معلمان بر این باورند که مهمترین تفاوت کودکان امروزی با کودکان نسل قبل این است که کودکان امروزی بی‌ادب‌تر شده اند!  
هیچ عاملی بیش از ‌پاسخ «نه»‌ باعث برهم خوردن دوستی نمی‌شود
 
اما چه باید بکنم؟

در مقالات بعدی درباره روش های مقابله با این شیوه غلط فرزندپروری توضیحاتی ارایه خواهد شد، ولی به طور خلاصه باید گفت، در کنار محبت و توجه به فرزندتان، حد و مرزهای دقیق و محکمی برایش در نظر بگیرید،  احساسات خود را کنترل کنید و این نکته را بدانید که آنچه فرزندتان به آن نیاز دارد، والدین و سرپرست است نه رفیق و دوست.