فرزندپروری ساده و سريع يا اصطلاحا «چسب زخمي»فرزندپروری ساده و سريع يا اصطلاحا «چسب زخمي»

تکیه کردن بر ‌راه‌حل‌های  ساده و سریع برای رفع موقتی یک مشکل به جای ایجاد تغییر واقعی و دائمی.فرزندپروری ساده و سريع يا اصطلاحا «چسب زخمي»

ما خسته‌ایم. فشار زندگی ما را به ستوه آورده است. وقت‌ نداریم و سعی می کنیم به اندازه درآمد‌مان خرج کنیم. ما هر کاری از دستمان بر‌می آید انجام می دهیم تا فرزندانمان درست کارهایشان را انجام دهند. مؤثر بودن موقتی راهکارهای تربیتی برایمان کفایت می کند؛ بنابراین، برای متوقف کردن قشقرق فرزندان از «روش 1 - 2 -3« (‌هشدار1...، هشدار 2...هشدار‌ 3) استفاده می کنیم یا به آنها وعده و وعید می دهیم و حتی به آنها دارو می خورانیم.

دکتر محمد بهشتیان در گفت‌وگو با «تابناک با تو» و در ادامه بحث شیرین شیوه‌های نادرست فرزند پروری اظهار داشت: کارشناسان هشدار می دهند، ‌این روند دیوانه وار خوراندن قرص به کودکان یکی از دلایل بزرگ سه برابر شدن مصرف داروهای کنترل بیش فعالی در کودکان است. دادن قرص به کودک آسانتر از آموزش یک روش جدید رفتاری به آنهاست، اینطور نیست؟ از حرف من اشتباه برداشت نکنید. من برای صنعت داروسازی احترام زیادی قائلم. برخی از کودکان به طور حتم برای کنترل و مهار رفتارهای تکانشی و مشکلات خود به داروهای تجویز شده نیاز دارند. نگرانی من در مورد زمان‌هایی است که والدین تنها برای آسانتر کردن زندگی براي خودشان، ‌از این روش استفاده می کنند.

این روانشناس افزود: به علاوه‌ استفاده از این نوع راه حل های سریع تنها بد‌آموزی دارد، چون کودکان برای داشتن رفتار مناسب و خوب به هشدار، دریافت پاداش یا قرص وابسته می شوند. تربیت موثر تنها با آموزش حاصل می شود و به کودک کمک می کند، نحوه اصلاح اشتباهاتش را بیاموزد. یک سبک سریع و ساده شاید آسودگی موقتی را به دنبال داشته باشد؛ اما اغلب به تغییر واقعی و بادوام نمی‌انجامد. به همین علت است که فرزندانمان همواره رفتارهای بد خود را دوباره از سر می گیرند و در نتیجه ما خسته و دلسرد می شویم.