تربیت فرزند‌ان گلخانه‌اینکته ای که این دسته از پدرومادرها به آن توجه نمی کنند، اصول و دستورالعمل‌های رشد کودک است؛ دستورالعمل‌هایی که بر اساس سال‌ها مشاهده علمی و تحقیقات متعدد گردآوری شده اند.

تربیت فرزند‌ان گلخانه‌ای؛ بخش دوم
به گزارش «تابناک با تو»، دکتر محمد بهشتیان درباره نوعی دیگر از شیو‌ه‌های نادرست تربیت فرزندان می‌گوید: اینکه پدران و مادران خواهان موفقیت و برتری فرزندانشان هستند، موضوع تازه ای نیست، اما این روزها والدین به دنبال بزرگ کردن یک سوپرمن هستند؛ فرزندی که همه یا دست‌کم در بسیاری از حوزه‌ها برتر از دیگران باشد‌. این دسته از والدین، خیلی زود كار تربیت فرزند خود را آغاز می‌کنند: استفاده از موسیقی کلاسیک برای آرام کردن کودک، استفاده از فلش کارت و دی وی دی‌های انیشتن کوچولو ـ که هیچ ارزش ثابت شده ای ندارد ـ برای آماده کردن نوزادشان برای خواندن، آموختن پیانو به کودکان تازه راه افتاده‌ و ‌نام‌نویسی کودکان مهدکودکی در کلاس‌های شطرنج.


تربیت فرزند‌ان گلخانه‌ای

این گونه والدین برای یادگیری و موفقیت در همه زمینه‌ها به فرزندان خود فشار می‌آورند، بدون اینکه سطح رشد شناختی، روانی و توانایی‌های فرزندشان را مد نظر قرار دهند.

وی می‌افزاید: نکته ای که این دسته از پدرومادرها به آن توجه نمی کنند، اصول و دستورالعمل‌های رشد کودک است؛ دستورالعمل‌هایی که بر اساس سال‌ها مشاهده علمی و تحقیقات متعدد گردآوری شده اند. در حال حاضر در کشور ما، تقریبا کمتر کودک مهد کودکی است که آموزش‌های پیش از موعد خواندن را با ‌فلش کارت‌های (بن بن بن، بالا بالا و ...آغاز نکرده باشد.

بسیاری از والدین بر این باورند که بخشی از این فشار برای کسب موفقیت در شرایط کنونی طبیعی و ضروری است. این روزها کودکان ناچار به دادن آزمون‌های متعدد هستند؛ از امتحانات ورود به دبستانی گرفته تا امتحان كنكور. بنابراین هیچ فرصتی برای بازی نیست. همه زمان کودک باید صرف کلاس‌های فوق العاده و خصوصی ـ که هم‌اکنون به ‌صنعتی چند میلیارد تومانی تبدیل شده است ـ استفاده از اسباب بازیهای آموزشی (صنعت چند میلیارد تومانی دیگر)، انجام فعالیت‌های اضافی "تقویت کننده هوش" و مطالعه شود؛ اما به عینه می‌بینیم که این سبک فرزندپروری تأثیری ‌داشته ‌که به هیچ وجه زیبا و مطلوب نیست.

‌بهشتیان در ادامه‌ گفت: در هیچ زمانی استرس، اضطراب و کمال‌گرایی کودکان بیشتر و ضریب صداقت آنها کمتر از زمان حاضر نبوده است. در دهه اخیر، میزان کودکانی که به اختلالاتی همچون اضطراب و افسردگی مبتلا شده اند رشد چشمگیری داشته است.  تقلب در میان کودکان به یک اپیدمی تبدیل شده است؛ تنها به این دلیل که اقتضا و مناسبت  اقدامات خود با سطح رشد و سن فرزندانمان را از فرمول فرزندپروری خود حذف کرده ایم.

تحقیقات نشان می‌دهد، ‌امروزه حدود 30 درصد کودکان مبتلا به برخی از نشانه‌های استرس، مثل سردرد و مشکلات گوارشی هستند و حدود 8 تا 10 درصد کودکان به طور جدی به اختلالات اضطرابی مبتلا هستند. تحقیقات نشان داده که اکنون در کودکان سه ساله نیز نشانه‌های استرس دیده می‌شود. افسردگی و خودکشی کودکان نیز روز به روز افزایش پیدا می‌کند. امروزه مهم ترین علت مرگ نوجوانان و جوانان خودکشی است و علت عمده آن، فشار بیش از حدی است که به آنها وارد می‌شود؛ اما متأسفانه والدین، به این امید که فرزندانشان موفق‌تر باشند، روز به روز فشار خود را بر آنها بیشتر می‌کنند.

تحقیقات زیر نشان می‌دهد، ‌کودکان امروزی نسبت به کودکان نسل قبل چقدر تحت فشار هستند.

•    در سال‌های اخیر، تکالیف مدرسه کودکان حدود 50 درصد افزایش پیدا کرده است.
•    در سال‌های اخیر، فعالیت‌های بدون برنامه کودکان حدود 50 درصد کاهش پیدا کرده است.
•    در سال‌های اخیر، خوردن شام به صورت خانوادگی حدود 33 درصد کاهش پیدا کرده است.
•    در سال‌های اخیر، مسافرت‌های خانوادگی 28 درصد کاهش پیدا کرده است.
•    در سال‌های اخیر، وقت آزاد کودکان به کمتر از 12 ساعت در هفته رسیده است.
•    در سال‌های اخیر، زمان بازی کودکان به حدود 3 ساعت در هفته کاهش پیدا کرده است.

این روانشناس در پایان این بحث و ‌به طور خلاصه ‌گفت: رشد و پیشرفت کودک اهمیت بسزایی دارد و ما هم به عنوان والدین فرزندانمان باید حداکثر تلاش خود را برای رشد فرزندشان بکنیم؛ اما این تلاش در راستای توانایی‌ها، استعدادها و متناسب با رشد او باشد. همچنین مراقب باشیم که مصداق این ضرب المثل نشویم: «اومد ابروش را درست کنه، زد چشمش را هم کور کرد».