آماده سازي کودک براي ورود به کلاس اول دبستان
کودک شما هفت ساله است.ميتواند به خوبي حدود نيم ساعت تمرکز کند، ميتواند برخي مسائل را کاملاً توضيح دهد. به آساني و بدون اضطراب مدتي از شما دور باشد. با کودکان ديگر گروههاي کوچک تشکيل ميدهد و مدّتها با آنها سرگرم ميشود. لباسش را ميتواند بپوشد و به تنهايي به دستشويي ميرود و نظافت ميکند.
مفاهمي مثل بالا، پايين، عقب جلو و رنگها را به خوبي ميداند. اسم و فاميل خود را ميداند و ميتواند تا 10 بشمارد. او آماده است که به کلاس اول برود و شما شادياي داريد در عمق وجودتان؛ امّا اين شادي با اضطرابي سخت همراه است.با اضطرابي که نميتوانيد آن را ناديده بگيريد. از اطرافيان ميشنويد که پايه اوّل، پايه سختي است. به دنبال بهترين مدرسه، بهترين معلّم و بهترينها براي فرزندتان هستيد.
براي کم کردن اين اضطراب و هم چنين براي آسان تر کردن و هموار کردن راهتان بايد دست به کار شويد. همين الان آغاز کنيد. کارهايتان را مرتّب کنيد و بچّه ها را حاضر کنيد.
توصيههايي براي آماده سازي کودکان براي ورود به کلاس اوّل، شايد بتواند چراغ راه پرفراز و نشيب تان باشد.
پرورش مهارت هاي عمومي:
اجازه گرفتن، سلام کردن و با نوبت صحبت کردن را در منزل تمرين کنيد.
به کودک اين اطمينان را بدهد که اگر در مدرسه مشکلي داشت، ميتواند خيلي آسان آن مشکل را با معلّم يا مدير مدرسه در ميان بگذارد.
به موقع حرف زدن به موقع سکوت کردن و به موقع اظهار وجود کردن را حتماً به او ياد بدهد.
آداب دستشويي رفتن و رعايت بهداشت فردي را به طور کامل در او کنترل کنيد.
نحوه صحبت کردن او را مورد ارزشيابي قرار بدهد. بلند، آرام، مودب و دوستانه حرف زدن را با او تمرين کنيد. در بازي هاي ساده گاه معلّم شويد، گاهک دوست و گاه خود دانش آموز.
حتماً قبل از شروع مدرسه او را به مدرسه بياوريد. کلاس ها، سرويس بهداشتي، حياط و دفتر را به او نشان دهد.
پوشيدن و در آوردن لباس ها و کفش ها را بارها و بارها با او تمرين کنيد.
هنگامي که براي او وسيله اي ميخريد، حتماً او را همراه ببريد.(خريد وسايل را زياد به تعويق نيندازيد. اين امر براي کودک پر از شادي و نشاط است. اجازه بدهد تا چند هفته مرتّب وسايلش را چک کند و با آنها ارتباط برقرار کند.)
در خريد کيف مدرسه نهايت دقّت را به خرج بدهد. براي کودک کيفي بخريد که اندازه و جنس مناسبي داشته باشد. کيف بچّه ها ترجيحاً از نوع کوله پشتي باشد امّا دسته اي هم براي حمل آسان داشته باشد.بهتر است کيف حالت ايستاده داشته باشد تا کنار پاي کودک روي زمين قرار بگيردو دسترسي کودک به وسايل را ساده تر کند. کيف بايد داراي چند جيب متعدد باشد تا طبقه بندي وسايل براي کودک ميسّر باشد.
نگهداري و حفظ وسايل را به او ياد بدهد. وسايلش را برايش معرّفي کنيد و موارد استفاده و مکان آن را در کيف و يا جامدادي برايش توضيح دهد.
دفتر هايش را جلو چشمش جلد کنيد و اسم و فاميلش را روي همه وسايلش بچسبانيد.چشم کودک را با مارک مداد رنگي و ساير وسايل آشنا کنيد.
استفاده از ليوان و دستمال و ساير وسايل مربوط به طرز خوردن تغذيه در مدرسه را در منزل تمرين کنيد.
پياده و سوار شدن به سرويس و آداب استفاده از سرويس و نکات ايمني را به آموزش دهد. سعي کنيد با برنامه ريزي دقيق و مرتّب، اضطراب ناشي از جاماندن از سرويس را به حداقل برسانيد.
در منزل به او مسئوليّت بدهد. اين امر موجب پرورش حس دقّت، اتکاء به نفس و مسئوليت پذيري در وي ميشود.
پرورش مهارت هاي جسماني:
حتماً واکسن کودک را يکي دو ماه قبل از آغاز مدارس تزريق کنيد.
از لحاظ سلامت عمومي او را بررسي کنيد. آزمايش انگل و سنجش سلامت عمومي زير نظر متخصص تغذيه و ترميم دندان ها ي پوسيده احتمال غيبت هاي مکرر در طول سال تحصيلي رابه حداقل ميرساند.
اواسط سال تحصيلي تصميم به تعويض مدرسه يا کلاس کودک نگيريد.
قداست معلّم را حفظ کنيد. اگر با برخي از روش هاي معلم موافق نيستيد، آن را با خود معلم و يا با شوراي مدرسه مطرح کنيد.
ارتباط خود را با مدرسه حفظ کنيد. به اين ترتيب هر کدام ميدانيد که اوضاع در مدرسها منزل چگونه پيش ميرود.
از چند هفته قبل نسبت به مدرسه کودک اطمينان حاصل کنيد. جابجايي کودک در روزهاي اوّل مدرسه اصلاً به نفع کودک نيست.
موقعيت هايي را پيش بياوريد که او بتواند ساعت ها در خارج از منزل بازي کند. اين امر باعث ميشود که آمادگي جسماني او بالا برود.
در برنامه تابستاني او حتماً کلاس سفال و نقّاشي را بگنجانيد. اين دو برنامه ماهچههاي ظريف انگشتان دست کودک را تقويت ميکند.
در بين بازي هاي کودک، بازي هايي نظير پرتاب توپ در حلقه، بازي با خمير، بازي هاي فکري، حل کردن ماز (مارپيچ) هاي ساده- موجود در انواع مجلات کودک – حتماً شاخص تر باشد.
حتماً ساعاتي در منزل به کتاب خواندن، تماشاي تلويزيون و آرام و ساکت بودن گذرانده شود.
نزديک به شروع مدارس، ساعت خواب او را به طور جدّي تنظيم کنيد.
پرورش مهارت تخصصي:
هرگز کودکتان را با کسي _حتّي با خواهر و برادرش _ مقايسه نکنيد. هر کودک مجموعه اي از ويژگي هاي منحصر به فرد است که شما نميتوانيد آن ها را عوض کنيد.
*محيط خانه را گرم و صميمي کنيد. به خاطر رشد و تعالي کودکتان از بحث هاي بيهوده در منزل بپرهزيد.
*بدانيد که کسب مهارت خواندن نيز مانند کسب مهارت صحبت کردن در بعضي کودکان ديرتر و در بعضي زودتر رخ ميدهد.
* پايه اول ابتدايي بنيان بسياري از رفتارهاي صحيح درسي دانش آموز خواهد بود. پس در پرورش عادات صحيح کودکتان با مدرسه، همکاري لازم را داشته باشيد
اگر به نظر خودتان يا به عقيده مربيان پيش دبستاني، کودک شما بيش فعّال، کم توجّها کم تمرکز است رفع مشکل را هر چه زودتر آغاز کنيد. اوّل مهر براي حل اين گونه مسائل بسيار دير است.
و در پايان:
يک دفتر خط دار در اختيار کودک قرار دهد و مفهوم، اوّل و آخر خط، بالا و پايين دفتر و يک خط در ميان را به او ياد بدهد.
نحوه پاک کردن مطالب و نحوه تراشيدن مداد ها را به او آموزش بدهد.
سعي کنيد مشکلات تکلّمي کودک را رفع کنيد. در منزل گاه به زبان نوشتاري با او حرف بزنيد. موقع خواندن کتاب، عيناً متن کتاب را براي او بخوانيد و از قصّه گويي به زبان عاميانه بپرهزيد.
طرز گرفتن مداد و نشستن را به او آموزش دهد.
در منزل با اوپر کردن نقطه چين و خط چين وکار کنيد.
تشخيص سمت چپ و سمت راست را به او ياد بدهد.
دسته بندي و طبقه بندي چيزها را بر اساس ويژگي هاي مشترک به او بياموزيد. (انواع لوبيا- اسباب بازي ها – کفش ها – لباس ها )
مکان مناسب را براي انجام تکاليف تعيين کنيد. آن مکان بايد عاري از هر گونه عامل مخل و محرّک باشد.
شعر خواني و آموزش قرآن دايره فهم زبان کودک را بالا ميبرد.
به او اين اعتماد به نفس را بدهد که در کارهايش از ديگران تقليد نکند. امّا در صورت تقليد او را سرزنش نکنيد. چون در اين مقطع سنّي تقليد يکي از ابزارهاي آموزش است.
منبع: kanoon.ir
مفاهمي مثل بالا، پايين، عقب جلو و رنگها را به خوبي ميداند. اسم و فاميل خود را ميداند و ميتواند تا 10 بشمارد. او آماده است که به کلاس اول برود و شما شادياي داريد در عمق وجودتان؛ امّا اين شادي با اضطرابي سخت همراه است.با اضطرابي که نميتوانيد آن را ناديده بگيريد. از اطرافيان ميشنويد که پايه اوّل، پايه سختي است. به دنبال بهترين مدرسه، بهترين معلّم و بهترينها براي فرزندتان هستيد.
براي کم کردن اين اضطراب و هم چنين براي آسان تر کردن و هموار کردن راهتان بايد دست به کار شويد. همين الان آغاز کنيد. کارهايتان را مرتّب کنيد و بچّه ها را حاضر کنيد.
توصيههايي براي آماده سازي کودکان براي ورود به کلاس اوّل، شايد بتواند چراغ راه پرفراز و نشيب تان باشد.
پرورش مهارت هاي عمومي:
اجازه گرفتن، سلام کردن و با نوبت صحبت کردن را در منزل تمرين کنيد.
به کودک اين اطمينان را بدهد که اگر در مدرسه مشکلي داشت، ميتواند خيلي آسان آن مشکل را با معلّم يا مدير مدرسه در ميان بگذارد.
به موقع حرف زدن به موقع سکوت کردن و به موقع اظهار وجود کردن را حتماً به او ياد بدهد.
آداب دستشويي رفتن و رعايت بهداشت فردي را به طور کامل در او کنترل کنيد.
نحوه صحبت کردن او را مورد ارزشيابي قرار بدهد. بلند، آرام، مودب و دوستانه حرف زدن را با او تمرين کنيد. در بازي هاي ساده گاه معلّم شويد، گاهک دوست و گاه خود دانش آموز.
حتماً قبل از شروع مدرسه او را به مدرسه بياوريد. کلاس ها، سرويس بهداشتي، حياط و دفتر را به او نشان دهد.
پوشيدن و در آوردن لباس ها و کفش ها را بارها و بارها با او تمرين کنيد.
هنگامي که براي او وسيله اي ميخريد، حتماً او را همراه ببريد.(خريد وسايل را زياد به تعويق نيندازيد. اين امر براي کودک پر از شادي و نشاط است. اجازه بدهد تا چند هفته مرتّب وسايلش را چک کند و با آنها ارتباط برقرار کند.)
در خريد کيف مدرسه نهايت دقّت را به خرج بدهد. براي کودک کيفي بخريد که اندازه و جنس مناسبي داشته باشد. کيف بچّه ها ترجيحاً از نوع کوله پشتي باشد امّا دسته اي هم براي حمل آسان داشته باشد.بهتر است کيف حالت ايستاده داشته باشد تا کنار پاي کودک روي زمين قرار بگيردو دسترسي کودک به وسايل را ساده تر کند. کيف بايد داراي چند جيب متعدد باشد تا طبقه بندي وسايل براي کودک ميسّر باشد.
نگهداري و حفظ وسايل را به او ياد بدهد. وسايلش را برايش معرّفي کنيد و موارد استفاده و مکان آن را در کيف و يا جامدادي برايش توضيح دهد.
دفتر هايش را جلو چشمش جلد کنيد و اسم و فاميلش را روي همه وسايلش بچسبانيد.چشم کودک را با مارک مداد رنگي و ساير وسايل آشنا کنيد.
استفاده از ليوان و دستمال و ساير وسايل مربوط به طرز خوردن تغذيه در مدرسه را در منزل تمرين کنيد.
پياده و سوار شدن به سرويس و آداب استفاده از سرويس و نکات ايمني را به آموزش دهد. سعي کنيد با برنامه ريزي دقيق و مرتّب، اضطراب ناشي از جاماندن از سرويس را به حداقل برسانيد.
در منزل به او مسئوليّت بدهد. اين امر موجب پرورش حس دقّت، اتکاء به نفس و مسئوليت پذيري در وي ميشود.
پرورش مهارت هاي جسماني:
حتماً واکسن کودک را يکي دو ماه قبل از آغاز مدارس تزريق کنيد.
از لحاظ سلامت عمومي او را بررسي کنيد. آزمايش انگل و سنجش سلامت عمومي زير نظر متخصص تغذيه و ترميم دندان ها ي پوسيده احتمال غيبت هاي مکرر در طول سال تحصيلي رابه حداقل ميرساند.
اواسط سال تحصيلي تصميم به تعويض مدرسه يا کلاس کودک نگيريد.
قداست معلّم را حفظ کنيد. اگر با برخي از روش هاي معلم موافق نيستيد، آن را با خود معلم و يا با شوراي مدرسه مطرح کنيد.
ارتباط خود را با مدرسه حفظ کنيد. به اين ترتيب هر کدام ميدانيد که اوضاع در مدرسها منزل چگونه پيش ميرود.
از چند هفته قبل نسبت به مدرسه کودک اطمينان حاصل کنيد. جابجايي کودک در روزهاي اوّل مدرسه اصلاً به نفع کودک نيست.
موقعيت هايي را پيش بياوريد که او بتواند ساعت ها در خارج از منزل بازي کند. اين امر باعث ميشود که آمادگي جسماني او بالا برود.
در برنامه تابستاني او حتماً کلاس سفال و نقّاشي را بگنجانيد. اين دو برنامه ماهچههاي ظريف انگشتان دست کودک را تقويت ميکند.
در بين بازي هاي کودک، بازي هايي نظير پرتاب توپ در حلقه، بازي با خمير، بازي هاي فکري، حل کردن ماز (مارپيچ) هاي ساده- موجود در انواع مجلات کودک – حتماً شاخص تر باشد.
حتماً ساعاتي در منزل به کتاب خواندن، تماشاي تلويزيون و آرام و ساکت بودن گذرانده شود.
نزديک به شروع مدارس، ساعت خواب او را به طور جدّي تنظيم کنيد.
پرورش مهارت تخصصي:
هرگز کودکتان را با کسي _حتّي با خواهر و برادرش _ مقايسه نکنيد. هر کودک مجموعه اي از ويژگي هاي منحصر به فرد است که شما نميتوانيد آن ها را عوض کنيد.
*محيط خانه را گرم و صميمي کنيد. به خاطر رشد و تعالي کودکتان از بحث هاي بيهوده در منزل بپرهزيد.
*بدانيد که کسب مهارت خواندن نيز مانند کسب مهارت صحبت کردن در بعضي کودکان ديرتر و در بعضي زودتر رخ ميدهد.
* پايه اول ابتدايي بنيان بسياري از رفتارهاي صحيح درسي دانش آموز خواهد بود. پس در پرورش عادات صحيح کودکتان با مدرسه، همکاري لازم را داشته باشيد
اگر به نظر خودتان يا به عقيده مربيان پيش دبستاني، کودک شما بيش فعّال، کم توجّها کم تمرکز است رفع مشکل را هر چه زودتر آغاز کنيد. اوّل مهر براي حل اين گونه مسائل بسيار دير است.
و در پايان:
يک دفتر خط دار در اختيار کودک قرار دهد و مفهوم، اوّل و آخر خط، بالا و پايين دفتر و يک خط در ميان را به او ياد بدهد.
نحوه پاک کردن مطالب و نحوه تراشيدن مداد ها را به او آموزش بدهد.
سعي کنيد مشکلات تکلّمي کودک را رفع کنيد. در منزل گاه به زبان نوشتاري با او حرف بزنيد. موقع خواندن کتاب، عيناً متن کتاب را براي او بخوانيد و از قصّه گويي به زبان عاميانه بپرهزيد.
طرز گرفتن مداد و نشستن را به او آموزش دهد.
در منزل با اوپر کردن نقطه چين و خط چين وکار کنيد.
تشخيص سمت چپ و سمت راست را به او ياد بدهد.
دسته بندي و طبقه بندي چيزها را بر اساس ويژگي هاي مشترک به او بياموزيد. (انواع لوبيا- اسباب بازي ها – کفش ها – لباس ها )
مکان مناسب را براي انجام تکاليف تعيين کنيد. آن مکان بايد عاري از هر گونه عامل مخل و محرّک باشد.
شعر خواني و آموزش قرآن دايره فهم زبان کودک را بالا ميبرد.
به او اين اعتماد به نفس را بدهد که در کارهايش از ديگران تقليد نکند. امّا در صورت تقليد او را سرزنش نکنيد. چون در اين مقطع سنّي تقليد يکي از ابزارهاي آموزش است.
منبع: kanoon.ir
دسته بندی : کودک
مقالات مرتبط
- این کودکان در آینده دچار مشکلات جنسی می شوند
- شیوههای غلط تربیت فرزند از نگاه روانشناسی
- 10 بازی مخصوص کودکان باهوش
- عکس های خنده دار و جالب از خرابکاری های کودکان
- آنچه والدین کودکان طلاق باید بدانند
- خطرابتلا به آبله مرغان در دوران بارداري
- چرا برخی کودکان زود رنج هستند؟
- ماجراهای دیالوگهای پرطرفدار کارتونی
- رایج ترین سؤالات کودکانه
- تزیینات جالب بیسکویتی برای کودکان
- يک نوجوان 16 ساله به چه مهارت هایی نیاز دارد؟
- بهترین زمان برای آموزش مسائل جنسی کودکان
- ریشه اصلی عصبانیت در کودکان
- چه موقع لوزه کودکان نیازمند جراحی است؟
- اشتباهی که باعث زردی نوزاد میشود
- کابوس های کودکانه، نشانه بیماری روانی
- ماساژهایی برای درمان دردهای نوزادان
- تأثیر پدر بر رشد روانی دختر
- سونوگرافی و دوقلوهایی در حال بوسیدن یکدیگر در رحم مادر
- مشکلات شیرین پدران دختردار
منبع : «تابناک باتو»