خوردن غذاهای انگشتی نه تنها برای کودک لذت بخش است، بلکه حس همکاری را نیز در او به وجود می آورد. غذاهای سبک و حاضری نقش مهمی در رژیم غذایی کودک ایفا می کنند؛ هرچند اشتهای کودک شما اندک است، مقدار انرژی که برای رشد خود نیازدارد، بسیار زیاد است. غذاهایی را انتخاب کنید که از نظر مواد غذایی مغذی و مقوی باشند. از دادن غذاهای سبک و حاضری بسیار شیرین مانند بیسکویت های شکلاتی به کودک اجتناب کنید.

نکته هایی در مورد تغذیه کوچولوها
نکته ها 
* همواره مطمئن شوید که کودک در حین غذا خوردن در دامان  آغوش شما یا روی صندلی غذاخوری مخصوص کودک احساس راحتی می کند.

* دمای غذا را امتحان کنید تا خیلی داغ نباشد. سپس آن را به کودک بدهید.

* ترکیب مواد یک غذا را تغییر دهید، چرا که سلیقه کودکان نسبت به اندازه و طعم مواد غذایی متفاوت است. بعضی از کودکان مخلوطهای کاملا ً تازه را دوست دارند. بعضی از آن‌ها مواد غذایی به صورت حبه حبه و تکه تکه را دوست ندارند، بعضی ترجیح می دهند غذا را خودشان با دست بردارند؛ مانند ساندویج‌های کوچک کالباس ساده، تکه‌های بزرگ ماهی کباب شده، بعضی از آن‌ها حتی دوست دارند نخود فرنگی و ذرت را با انگشتان کوچک خود بردارند و بخورند.

* کودک را تشویق کنید تا خودش غذا بخورد. نگران ریخت و پاش‌های او نباشید؛ زیرا او دارد یاد می گیرد که چگونه غذا را خودش بخورد. فقط در پایان کار، با یک دستمال پارچه ای نمدار دست و صورت او را تمیز کنید.

* سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. اگر غذایی را که با عشق و علاقه در خانه تهیه کرده اید نخورد و بیرون ریخت، تصور نکنید که وقت خود را تلف کرده اید تا این غذا را آماده کنید.

* اجازه ندهید کودک ناراحتی و عصبانیت شما را مشاهده کند. کودک یک ساله هم می تواند احساس شما را بفهمد.

* اگر خوردن غذاهای جویدنی برای کودک عادت شده، می توانید در پایان هر وعده غذایی که کودک می خورد، به او مقداری نوشیدنی هم بدهید. البته پیش از غذا به کودک شیر یا نوشیدنی دیگری ندهید؛ زیرا شکم او را پر می شود و دیگر چیزی نخواهد خورد.

* به کودکتان چیزهای شیرین و بیسکویت ندهید. او باید یاد بگیرد که هر گاه سر و صدا راه بیندازد ابتدا شما یک غذای خوش مزه و بلافاصله پس از آن یک دسر خوش مزه به او خواهید داد. بنابراین، دیگر از بیسکویت و این جور چیزها خبری نخواهد بود.

* به خاطر داشته باشید که کودک گرسنگی نخواهد کشید و انواع غذاها را به او بدهید و این کار را ادامه دهید و ناامید نشوید.

- نوشیدنی‌ها را در پایان وعده غذایی به کودک بدهید. در غیر این صورت، شکم کوچولوی او پر خواهد شد و دیگر چیزی نخواهد خورد.

منبع: akairan