خط میانی بدن و مشکلات آموزشی ـ ورزشیخط میانی مربوط به تسلط جانبی بوده و شبیه به یک دیوار است که کودک را از عبور یک دست یا پا در عرض بدن ‌به نیمه دیگر باز‌می‌دارد.

به گزارش «تابناک با تو»، کودکان بیشتر در ‌سنین ‌هشت تا دوازده ماهگی، توانایی عبور از خط میانی بدنشان را برای برداشن یک اسباب بازی یا خوراکی به دست می‌آورند؛ بنابراین، پدران و مادران و پس از آن معلمان باید هنگامی نگران این باشند که کودک به 5 سالگی رسیده است، ولی نمی تواند از خط میانی عبور کند.

بنا بر این گزارش، در این باره باید گفت، عبور از خط میانی بدن پس از اینکه کودک برتری جانبی را رشد داد، به خودی خود و خودکار رخ می‌دهد که گاه ‌ممکن است تا هفت سالگی نیز به تأخیر بیفتد.

اما باقی ماندن مشکل خط میانی در مدرسه ابتدایی با فعالیت‌های تربیت‌بدنی و کلاسی‌ کودک تداخل پیدا می کند؛ برای نمونه، دانش‌آموزی که مشکل خط میانی دارد،‌ هنگام پاک کردن تخته سیاه، آشکارا نشان می‌دهد و ‌اینگونه عمل می‌کند که یک طرف تخته سیاه را با یک دست ‌‌و سپس برای پاک کردن سمت دیگر تخته سیاه، تخته پاک کن را به دست دیگر‌ می دهد. با این کار، او تکلیف پاک کردن تخته سیاه را بدون عبور از خط میانی بدن انجام می‌دهد.

در سالن‌های ورزشی و فعالیت‌های کلاسی، ‌اگر کودمان به طور طبیعی برای گرفتن توپ از خط میانی عبور نکنند و یا پس از پرتاب توپ ادامه حرکت نداشته باشند یا نتوانند گام های رقصی را که مستلزم عبور یک پا از جلوی پای دیگر است انجام دهند، احتمال مشکل خط میانی وجود دارد و یا کودکان خردسال در حال انجام تکالیف روی میز، ممکن است مداد را از خط میانی انتقال دهند و از دست راست در طرف راست و از دست چپ در طرف چپ استفاده کنند و یا حتی برای خواندن کتاب، سمت راست کتاب را با چشم راست و سمت چپ کتاب را با چشم چپ بخوانند.

فعالیت خط میانی

1 ـ تمرین پی در پی، مالش یا لمس کردن زانوی پای راست با دست چپ و برعکس.

2 ـ از کودک بخواهید به پشت دراز بکشد  و 6 تا 10 توپ را در سمت غیر برتر (سمت دست غیر برتر) و در نزدیک آرنج کودک قرار دهید، به طوری که بتواند آنها را بردارد و سپس سطلی را در نزدیکی کودک در فاصله‌ای که توان پرتاب توپ به درون آن را را دارد، قرار دهید. کودک در هر بار با استفاده از دست برتر خود، یک توپ بر‌می‌دارد و آن را به درون سطل می اندازد. او باید شانه های خود را روی زمین نگه دارد. همچنین مربی مهد و یا مربی تربیت بدنی، باید میزان موفقیت کودک را به همراه افزایش پرتاب های موفق ثبت کنند.

محمد محمدیان‌فر، کارشناس تربیت بدنی و علوم ورزشی