پر کردن اوقات فراغت کودکان به ویژه در تابستان، یکی از دغدغه‌های اصلی والدین است؛ بنابراین، توصیه می‌شود والدین به جای حجم زیاد کلاس‌های آموزشی و ورزشی، شرایطی را جهت شکوفا ساختن استعدادهای کودک فراهم کنند.

10 اصل در انتخاب کلاس‌های تابستانی

10 اصل در انتخاب کلاس‌های تابستانی/ حجم زیاد کلاس‌ها کودک را دلزده و پژمرده می‌کند

امیرمحمد شهسوارانی در این باره گفت: برنامه‌ریزی تابستانی یکی از دغدغه‌های والدین در فصل تابستان است. با توجه به تعطیلی مدارس، بسیاری از والدین برنامه‌های تابستانی و کلاس‌های متعدد آموزشی و ورزشی را برای فرزندان خود در نظر می‌گیرند تا اوقات فراغت آنها را پر کند.

مهمترین ویژگی کلاس‌های تابستانی، ادامه روند مدرسه و آموزش است، به گونه‌ای که کودکان دچار عادت‌زدایی نشده و با شروع سال تحصیلی جدید به روال عادی تحصیل ادامه دهند؛ اما متأسفانه بسیاری از والدین مسائل اساسی در کلاس‌های تابستانی را فراموش می‌کنند.

حجم بالا و تنوع زیاد کلاس‌ها و نیز طیف گسترده‌ای از مهارت‌های هنری، ورزشی، درسی و ... به جای تقویت استعدادها و مهارت‌های کودکان موجب دلزدگی، سرخوردگی و پژمردگی آنها می‌شود.

این روانشناس می افزاید، هدف از این کلاس‌ها تولید نابغه برای جامعه نیست، بلکه قرار گرفتن کودک در مسیر بالفعل‌سازی استعدادهای خود و خودشکوفایی اوست.

بهترین گزینه برای کلاس‌های تابستانی فعالیت‌هایی مانند نقاشی،‌ طراحی، شنا و شطرنج است.

پدران و مادران باید پیش از در نظر گرفتن کلاس‌های تابستانی چند نکته را در نظر بگیرند؛

1- در درجه اول ورزش برای کودک حتماً مفرح و همراه با شادی و بازی باشد. مهم نیست کودک چیزی یاد بگیرد زیرا هدف اصلی تعامل با دیگران و تخلیه انرژی است.

2- ورزش باید فعالیتی مستمر بوده و تنها منحصر به تابستان نباشد.

3- بهتر است ورزش فشار جسمانی زیادی به کودک وارد نکند.

4- ورزش نباید ساختاری محدودکننده داشته باشد و کودک باید حین انجام آن به اکتشاف بپردازد.

5- والدین پیش از ثبت‌نام و شروع فعالیت ورزشی به طور نامحسوس طی یکی، دو جلسه رفتار مربی را در نظر بگیرند تا نسبت به سلامت اخلاقی و صبر و تحمل او نسبت به کودک مطمئن شوند.

6- حتی‌المقدور از ثبت‌نام کودک در کلاس‌های ورزشی که پرخاشگری، حمله و مبارزه را در بر دارد اجتناب کند.

7- ورزش‌های گروهی مانند طناب‌کشی، والیبال، بسکتبال و واترپلو نسبت به ورزش‌های انفرادی ارجحیت دارد.

8- شطرنج برای تقویت قوای ذهنی و یادگیری تعاملات اجتماعی و پاسخ‌های درنگیده یعنی رفتارهایی که نتایج آنها بعدها مشخص می‌شوند بسیار مناسب است.

9- ورزش‌هایی مانند آی‌کیدو، تای‌چی، وینگ‌چون، ژیمناستیک، دوچرخه‌سواری، اسکیت و بدمینتون در صورتی که مربی دوره‌های لازم برای آموزش به کودکان را دیده باشد، برای هماهنگی تعادلی چشم و دست بسیار مناسب است.

10- در انتخاب ورزش مربی و باشگاه ورزشی به جای بردن و پیروزی بر دوستی، همکاری، مهربانی، همدلی، بالا بردن روحیه کودکان و صفاتی مانند مروت، فتوت، دستگیری و کمک به همنوع که از دیرباز در فرهنگ ایرانی اسلامی تجلی داشته‌اند تأکید شود.

در پایان باید یادآور شد، والدین با در نظر گرفتن این 10 اصل می‌توانند اوقات فراغت خوبی را برای فرزندانشان فراهم کنند.

منبع: فارس