نخستین واژگانی که کودک ما می گوید، چیست!   نخستین واژگانی که کودک ادا می‌کند اغلب "بابا" یا "مامان" هستند و تحقیق جدید در دانشگاه فلوریدا چگونگی استفاده از این لغات زودهنگام توسط کودک برای خلق دایره لغات متنوع را بررسی می‌کند.

دانستن لغات مرتبط معدود به کودکان کمک می‌کند ارتباط بین معانی لغات جدید را تشخیص دهند. این امر می‌تواند استراتژی بسیار مفیدی برای کمک‌کردن به کودکان در یادگیری لغات در آغاز زندگی‌ آنها باشد. به طور مثال لغات مامان و بابا می‌تواند منجر به یادگیری کلمات برادر و خواهر شود.

همچنین، کودکان نوپا ممکن است میوه‌های مختلف مانند سیب و هلو را بشناسند اما کیوی را نشناسند. با این حال، زمانی که آن‌ها با یک کیوی روبرو می‌شوند، یادگیری این لغات برای آن‌ها آسان است زیرا از قبل با لغات مرتبط با آن آشنا شده‌اند.

کودکان حدود یک سال بعد از تولد شروع به گفتن کلمات می‌کنند و دانشمندان دریافته‌اند آن‌ها لغات را در قالب گروه یاد می‌گیرند و ممکن است لغاتی وجود داشته باشند که یادگیری آن‌ها برای کودکان آسان‌تر باشد و یادگیری تعدادی دیگر برای آن‌ها دشوارتر باشد.

محققان دانشگاه فلوریدا 32 کودک را بررسی کردند که همگی دو سال داشتند. آن‌ها با آزمودن دانش موجود کودکان از طریق نوعی برنامه رایانه‌ای چگونگی رشد دنیای آن‌ها را بررسی کردند. این برنامه رایانه‌ای تصاویری از آیتم‌هایی را بر روی یک صفحه نمایش می‌داد که احتمالا برای کودکان نوپا آشنا بودند.

چون کودکان دو ساله همیشه ارتباط برقرار نمی‌کنند، دانشمندان همچنین از فناوری رهگیری چشم برای دیدن تصاویری استفاده کردند که کودکان هنگام آزمایش تشخیص می‌دادند.

دانشمندان ضمن آزمودن و مصاحبه با والدین آن‌ها، همچنین تلاش کردند به کودکان شش لغت جدید را آموزش دهند که با لغاتی که آن‌ها از قبل می‌دانستند، تا حدی مرتبط بودند.

پژوهشگران لغات پیچیده موجود در گروه‌های بزرگی که برای کودکان آشنا بودند، را انتخاب کردند. این گروه‌ها شامل نوشیدنی‌ها، میوه‌ها، اجزای بدن، حیوانات، لباس‌ها و وسایل نقلیه بودند. کودکان نوپا لغات به کاررفته را در پنج جمله مختلف شنیدند در حالی که تصاویری از لغات نیز روی صفحه رایانه نمایش داده می‌شدند.

دانشمندان سپس میزان فهمیدن لغات جدید توسز کودکان را با استفاده از فناوری رهگیری چشم آزمایش کردند. چنین فناوری این موضوع را ارزیابی می‌کرد که کودکان به چه سرعتی در جستجوی تصاوی اشیای جدید در هنگامی بودند که نام این اجسام بیان می‌شد.

محققان دریافتند کودکان لغات جدیدی که از قبل تعداد لغات دیگر مرتبط با آن‌ها را می‌دانستند، آسان‌تر یاد گرفتند.

این پژوهش نشان می‌دهد می‌توان از دایره لغات موجود خود کودک برای پیداکردن واژگانی استفاده کرد که یادگیری آن‌ها برای کودک در سنی خاص آسان‌تر باشد.
سینا پرس