«دیکتاتوری»: هرگز نگویید تو بچه بدی هستیبرای این‌که کودکان موفق و با شخصیتی نرمال را وارد جامعه کنیم بهتر است از «دیکتاتوری» و «عروسک خیمه شب بازی» بودن فاصله بگیریم.

سمیه محمدی اظهار کرد: کودکانی که از عزت نفس بالایی برخوردارند رفتار شایسته‌ای هم با اطرافیان‌شان دارند. در واقع آن‌ها به طور قطع والدینی داشته‌اند که به روش‌های صحیح تربیت واقف بوده و می‌دانستند که چطور و تا چه اندازه محبت کنند که فرزندشان نه با کمبود محبت و نه لوس بار بیاید.
«دیکتاتوری»: هرگز نگویید تو بچه بدی هستی

 زمانی که کودک‌مان کار شایسته‌ای انجام می‌دهد باید حتما او را تشویق کنیم، اما اگر قصدمان لوس شدن او نیست باید تحسین‌مان کوتاه‌مدت باشد و به عبارتی شورش در نیاید. در واقع هنگام مواجهه با رفتار‌های صحیح فرزندان‌مان باید او را نوازش کنیم، ببوسیم و از انجام کار خوبش تشکر کنیم. در زمان کار اشتباه نیز باید او را سرزنش کنیم، اما مدت زمانش بیش از حد نرمال نباشد.

 در این مواقع باید به چشمان کودک‌مان نگاه کنیم، کنارش بنشینیم و به عنوان مثال بگوییم «کار خیلی بدی کردی دوستت را کتک زدی، برای همین دیگر نمی‌توانی بازی کنی»، در این صورت کودک مسلما اعتراض خواهد کرد و شاید حتی جیغ و داد کند، اما باید به این رفتار توجهی نکنیم تا گریه‌ها و فریادهایش تمام شود. سپس او را در آغوش بگیریم و بگوییم «حالا که آرام شدی می‌توانی دوباره بازی کنی».

 چنین برخوردهایی با کودک در اوایل بسیار سخت است. ممکن است در ابتدای کار گریه و فریاد کودک‌مان طولانی باشد، اما باید مطمئن باشیم که هر دفعه کوتاه‌تر از زمان قبل بوده و او یاد می‌گیرد که اگر مرتکب اشتباهی شود باید آن را پذیرفته و تاوانش را پس بدهد.

 هرگز نباید به کودک‌مان بگوییم «بچه بدی هستی»؛ چرا که ما کودک بد نداریم و کودک در نوع خود همیشه خوب است فقط ممکن است دچار اشتباه شود. هم‌چنین باید همیشه در نظر داشته باشیم که برای داشتن کودکی فاقد مسایل و معضلات جنسیتی در آینده باید از تمایز جنسیتی در خانواده دوری کرده و مثلا نگوییم «چرا گریه میکنی، پسرها که گریه نمی‌کنند» یا چرا «دوستت را زدی، دخترها که کسی را نمی‌زنند».

 این تمایز جنسیتی در آینده باعث می‌شود که کودک خودش را از دیگر کودکان متفاوت ببیند و نتواند احساسات خود را به خوبی بروز دهد. در واقع کودک هم زمانی که ناراحت و خشمگین می‌شود اگر از جانب والدین درک نشود ممکن است به کسی صدمه وارد کند و این مسئله به جنسیت ربطی ندارد، بنابراین بهتر است او را درک کرده و کمک کنیم تا احساساتش را بشناسد و بتواند با شیوه مناسب بروز دهد.
ایسنا