راهکارهایی برای داشتن کودک حرف شنو  برای این‌که کودکان‌مان از ما حرف‌شنوی داشته باشند، نباید به تحکم و زورگویی متوسل شویم.

«مینا قاسم‌خانی»، روانشناس درباره این روحیات این کودکان می گوید: بهتر است والدین تلاش کنند تا برای مواجهه با فرزندان لجبازشان، آرامش خود را حفظ کرده و با صدای بلند صحبت نکنند، چون مطمئناً بچه‌ها نه متوجه صدای بلند پدر و مادر و نه مفهوم کلمات‌شان می‌شوند.

راهکارهایی برای داشتن کودک حرف شنو
همچنین بهتر است مسائل را برای فرزندمان شرح دهیم. در واقع بچه‌ها هنگامی که به آن‌ها دستور داده می‌شود سر لجبازی می‌افتند. مثلاً به جای آن‌که بگوئیم چطور جرأت کردی سنگ‌ها را پرتاب کنی؟ باید بگوئیم سنگ برای پرتاب کردن نیست، توپ را پرتاب کن.

چنانچه فرزندمان جذب فعالیتی شده و می‌خواهیم از مسائل مهم با او صحبت کنیم می‌توانیم به آرامی دست به شانه او بزنیم تا متوجه حضور ما شود. همچنین از او بخواهیم وقتی صحبت می‌کنیم به ما نگاه کند، چون وقتی فرزندمان با ما ارتباط چشمی برقرار می‌کند لجبازی بسیار برایش دشوار خواهد بود.

باید به رفتار مناسب فرزندمان توجه کرده و از او تعریف کنیم. در واقع بچه‌ها در هر موقعیتی که قرار دارند رویدادهای بعدی را نمی‌بینند و فقط در لحظه زندگی می‌کنند. برای همین هنگام گذر از مرحله‌ای به مرحله دیگر دچار مشکل می‌شوند. بنابراین بهتر است هنگامی که می‌خواهید او را از جایی به جای دیگری ببرید ابتدا پنج دقیقه قبل او را مطلع کنید که تا چند لحظه دیگر باید اینجا را ترک کند، چون اگر بی‌خبر دست او را بگیریم و به جای دیگری ببریم باعث آزار او می‌شویم.

لجبازی به‌علل مختلف در کودکان بروز می‌کند. البته این نوع واکنش رفتاری چندان هدف‌دار نیست و کودک به‌علت مشکلات جسمی و یا تعارضات درونی مشکلات خود را به‌صورت گریه، نق زدن، پرخاشگری، بی‌خوابی، امتناع از خوردن غذا و بی‌اختیاری ادرار نشان می‌دهد.

واکنش‌هایی نظیر تنبیه کودک و یا بی‌توجهی به او می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد تصویری نامطلوب از والدین در خودآگاه کودک باشد که بعدها به شکل خشم هدف‌دار خود را نشان می‌دهد. از این‌رو با این‌گونه کودکان باید مدارا کرد و او را از زمینه‌های بروز لجبازی دور نگه داشت.
ایسنا


https://telegram.me/tabnakbato