سیدمهدی میرغضنفری، عضو هیأت علمی و مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ارتش گفت: رویکرد طب سنتی بر روی نوع مزاج و خلط افراد است و دیدگاه این طب یک نگاه کلی‌نگر است؛ به‌طوری که به این طب، طب مزاجی هم می‌گویند که بر اساس میزان حرارت، تری و خشکی بدن به شناسایی و درمان بیماری‌ها می‌پردازد.


آدم‌ها در نوع مزاج با هم متفاوت هستند، مثلاً بعضی از آدم‌ها گرم‌مزاج و بعضی دیگر سرد مزاج هستند؛ آدم‌های گرم‌مزاج، بدن‌های گرم‌تر و مناسبات اجتماعی بیشتری دارند و در فصل‌ تابستان بیشتر اذیت می‌شوند و به فصل سرد علاقه‌مندتر هستند. آدم‌های سرد مزاج نیز دقیقاً برعکس همین مطلب به فصل گرم بیشتر علاقه دارند.

 بر اثر هر نوع خوردنی و نوشیدنی که انسان مصرف می‌کند یک نوع خلط به‌صورت سودا، صفرا، بلغم یا خلط خون ایجاد می‌شود؛ مثلاً مصرف بیش از اندازه سرکه، عدس و فست‌فودها باعث افزایش سودا در بدن شده و عوارضی مثل لک‌های پوستی و اگزما به همراه دارد. همچنین اگر آب و مایعات زیاد مصرف شود، بلغم تولیدی زیاد شده که عوارض آن پف آلودگی و آبریزش بینی خواهد بود.

بسته به اینکه چه می‌خوریم و چه می‌نوشیم وضعیت بدن عکس‌العمل خواهد داشت و برای سالم ماندن باید برخی خوراکی‌ها به‌صورت دائم مصرف شود و برخی دیگر را گاهی و برخی هرگز نباید مصرف شود.


اکثر مردم از نان و برنج و گوشت‌های گوسفندی در غذای ثابت خود استفاده می‌کنند که بسیار برای بدن مفید است؛ در اینجا باید بگویم که انسان نباید صرفاً گوشت‌خوار یا به‌طور کل گیاهخوار باشد و بدن به انواع مواد غذایی و معدنی نیاز دارد. همچنین ادویه‌ها و نمک‌ها نیز باید در تغذیه جای داده شوند، ولی نباید به‌طور مداوم از آن‌ها استفاده کرد.

مصرف چیپس و پفک باعث برهم خوردن تعادل خلط‌ها در بدن می‌شوند و عوارض پوستی مثل جوش، خارش و لک‌های پوستی را به دنبال خواهند داشت؛ همچنین احساس گرمای زائد و حالات عصبی و پرخاشگری و همچنین تغییر رنگ پوست به سمت زرد و سیاه نیز از عوارض مصرف این‌گونه خوراکی‌هاست.

تغذیه در سلامتی بسیار مؤثر است و باید بدانیم که هر چه ما می‌خوریم غذا نیست و ممکن است خاصیت دارویی داشته باشد و نباید از آن‌ها به‌صورت مداوم استفاده کرد؛ همچنین باید مزاج خود را بشناسیم و بر اساس نوع مزاج نسبت به تغذیه اقدام کنیم. بسیاری از ریزش‌های مو، خارش‌ها و بیماری‌های پوستی نیز بر اثر بر هم خوردن تعادل در تغذیه اتفاق می‌افتند؛ که لازم است تحت نظر متخصص نسبت به دریافت راه درمان مناسب برای این بیماری‌ها اقدام کنید.


به گفته متخصصان، میزان بالای نمک پفک و شوری آن موجب می‌شود که ذائقه اطفال به شوری عادت کند. استفاده از غذاهای شور، شانس ابتلا به بیماری افزایش فشارخون را بالا می‌برد و فشارخون بالا در دوران بزرگ‌سالی زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی، عروقی و سکته‌های مغزی و قلبی خواهد بود.


همچنین پفک‌هایی که دارای رنگ مصنوعی (رنگ مجاز خوراکی) هستند به‌ مراتب خطرناک هستند. استفاده از این رنگ‌های مصنوعی ممکن است باعث بروز بیماری‌هایی مانند اختلالی روانی به نام سندرم بیش فعالی با عدم تمرکز در کودک ان کم سن و سال شود و اختلالاتی ایجاد کند که در آینده باعث ضعف آن‌ها در یادگیری درس‌ها می‌شود.
قطره