راهکارهای برای درمان یبوست کودکان دکتر علی اکبر سیاری درباره بیماری‌های شایع در کودکان گفت: ابتدا باید تشخیص یبوست صورت بگیرد که با شرح حال از بیمار می‌توان به آن رسید یعنی باید ابتدا علل تشخیص داده شود تا مدارکی دال بر نرمال یا عدم نرمال بودن به دست بیاید.  

کودک باید به طور روزانه مدفوع نرم و بدون دردی داشته باشد. مدفوع نرمال یک دختر یا پسر ۴ ساله به بالا و افراد بالغ هفته‌ای سه بار تا روزی سه بار طبیعی است.

در درمان یبوست باید به آموزش توجه ویژه‌ای داشته باشیم؛ یعنی آموزش به بیمار جزء مراحل اصلی درمان است سپس به دارو درمانی و نیز جلوگیری از ابتلای مجدد پرداخت.

علی اکبر سیاری

دو علت وجود دارد که درمان بیماری به شکست برمی‌خورد؛ یکی اینکه پزشک دارو به اندازه کافی تجویز نمی‌کند و دوم خستگی مادر کودک است که درمان را در نیمه راه رها می‌کند‌.

اگر یبوست‌ حاد باشد بهتر است که از مایعات استفاده شود‌، از آب میوه‌هایی مثل هلو، آلو، سیب و...، همچنین استفاده از شیاف گلیسیرین (یک عدد به صورت روزانه) در مواردی که یبوست مزمن است و بیمار بی‌اختیاری مدفوع نیز دارد باید در کنار دارو درمانی حتما آموزش هم صورت بگیرد.

مدت درمان ممکن است از ۶ ماه تا چند سال به طول بیانجامد اما بعد از اینکه یبوست بر طرف شد باید حتما آموزش‌های لازم جهت جلوگیری مجدد به بیمار داده شود همچنین رژیم غذایی بیمار باید اصلاح شود یعنی مواد غذایی غیر قابل جذب استفاده نشود. مصرف فسفات سدیم به کودکان زیر دو سال ممنوع می‌باشد. در مواردی که نیاز است کودک به بیمارستان منتقل شود در کنار مراقبت‌های لازم  آموزش نیز به بیمار و همراه وی حتما داده می‌شود.

باید به یاد داشته باشیم که قطع دارو باید به تدریج صورت بگیرد. دستور مصرف دارو نیز باید به مادر کودک توضیح داده شود همچنین تاریخ مراجعات بعدی حتما گوشزد شود ۱۰ دقیقه بعد از صبحانه در کودکان باید اجابت مزاج صورت بگیرد. و همچنین همکاری لازم بین مثلث بیمار،‌ پزشک و مادر کودک باید انجام بگیرد تا روند درمان سریع‌تر انجام شود.

یازدهمین کنگره اورژانس و بیماری‌های شایع طب کودکان تا ۲۷ آذر در بیمارستان کودکان مفید در حال برگزاری است.
مهر