کودکان امروزی چه نوع قصه هایی دوست دارند؟ «نوربرت کوبر» قصه‌گویی را از قهوه‌خانه‌ها شروع کرده و با نقل داستان افراد قهوه‌خانه، اکنون یکی از فعالان قصه‌گویی در آلمان است.

کوبر با اعتقاد به این‌که کسی که برای کودکان قصه‌گویی می‌کند در واقع مسیر زندگی را به او نشان می‌دهد، گفت: تمام قصه‌ها در بردارنده یک گره است و پرسشی را در ذهن شنونده ایجاد می‌کند و قصه‌گو با بازگو کردن حوادث، ابهامات ذهنی مخاطب را گره گشایی می‌کند.

وی قصه را روزنه‌ای برای ورود کودکان به دنیای واقعی‌ و حتی سختی‌های زندگی عنوان کرد و ابراز داشت: قصه، اصل امید را در بچه‌ها تقویت می‌کند.

این قصه‌گوی آلمانی که 17 سال است شیوه‌های مدرن قصه‌گویی را به معلمان مدارس آموزش می‌د‌هد، درباره جایگاه قصه‌گویی در مدارس کشورش گفت: در آلمان به قصه‌گویی در مدارس اهمیت چندانی داده نمی‌شود که این امر به مشکل ساختاری مدارس برمی‌گردد، در حالی که در کشوری مانند آمریکا، قصه‌گویی جزو دروس مدارس است.

کوبر افزود: هدف اصلی ما این است که معلمان، والدین و مربیانی که با کودکان سروکار دارند با شیوه‌های صحیح قصه‌گویی آشنا شوند.

این محقق و پژوهشگر قصه‌گویی با اشاره به این‌که بزرگ‌ترها بیشتر اوقات فقط شنونده قصه‌ها هستند، خاطرنشان کرد: افراد بالغ‌تر بیشتر قصه‌گویی سنتی را می‌پسندند و شنیدن قصه‌ای‌ جدید که تا کنون نشنیده‌اند، برایشان جذاب است در حالی که کودکان شیوه‌های جدید قصه‌گویی که خودشان در آن مشارکت داشته باشند را ترجیح می‌دهند.

وی با تاکید بر این‌که کودکان خواهان قصه‌گویی مدرن هستند، یادآورشد: قصه‌گو بایستی بسیار هوشمندانه و آگاهانه شیوه‌های جدید قصه‌گویی را به‌کار گیرد تا با کار نمایشی اشتباه نشود.

کوبر اضافه کرد: تمایز قصه‌گو  با افراد چهره و مطرح در این است که آن‌ها می‌خواهند خودشان را جلوه دهند، اما قصه گویان هدف اصلی‌شان شریک کردن مخاطب در لذت و جذابیت قصه است.

قصه‌گوی آلمانی حاضر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی کانون اذعان داشت: این‌که در چنین رویداد بزرگی فرصتی فراهم می‌شود تا قصه‌گویان داخلی و خارجی در کنار هم در مکان‌های مختلف حضور پیدا کنند و قصه‌هایشان را بازگو کنند بسیار مهم و ارزشمند است و نشان از هوشمندی برگزار کنندگان جشنواره دارد.
نوربرت کوبر گفت: اگر این امکان فراهم باشد تمایل دارم هرسال در جشنواره‌های قصه گویی ایران شرکت کنم.
پایگاه خبری کودک و نوجوان