خطر بالقوه داروهای سرماخوردگی و سرفه در اطفال در تازه‌ترین تحقیقات پزشکی که توسط پژوهشگران کانادایی صورت گرفته است، عنوان شد که مصرف بیش از اندازه داروهای سرماخوردگی و سرفه بیشتر از آنکه جنبه درمانی در کودکان داشته باشد، سلامتی آن‌ها را مورد تهدید قرار می‌دهد.

پژوهشگران کانادایی در مطالعات اخیر خود دریافتند استفاده بیش از حد از داروهای سرفه و سرما خوردگی در کودکان، سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازد. گفتنی است این موضوع اخیرا از سوی کشورهای مختلفی مورد توجه قرار گرفته و به طور مثال به تازگی در کشور هندوستان فروش بیش از سیصد داروی ترکیبی از جمله شربت‌هایی که جهت درمان سرفه در کودکان تجویز می‌شد، ممنوع اعلام شده است و محققین دریافتند که مضرات این دارو‌ها بیش از خواص درمانی آن‌ها است.

آشنایی با خطرهای بالقوه داروهای سرماخوردگی و سرفه

 تعداد زیادی از کودکان بدون توجه به مشاوره‌های عنوان شده روی دارو‌هایی از این دست که شرکت‌های دارویی را ملزم به ارائه توضیحاتی در خصوص سن مصرف کننده و روش مصرف آن توسط بیماران می‌کند، تحت درمان قرار می‌گیرند که به طور مشخص می‌توان اظهار داشت خطرات و اثر سوء این دارو‌ها بیشتر از درمانگری و بهبود بخشی این دارو‌ها در کودکان است.

در همین رابطه محققان با بررسی سه هزار پانصد کودک زیر شش سال که در بین سالهای ۲۰۰۸ میلادی تا ۲۰۱۱ از داروهای سرما خوردگی و سرفه استفاده می‌کردند، دریافتند که چیزی در حدود ۱۸ درصد از این کودکان بدون تغییری در روند بهبودی کماکان تحت درمان از این طریق قرار می‌گیرند و کمترین پیشرفتی در سلامت آن‌ها احراز نشده است. این رویه زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد که از سال ۲۰۰۹ میلادی تا کنون شرکت‌های دارویی استفاده این دارو‌ها برای کودکان را با برچسب‌های مصوب شورای نظارت پزشکی مبنی بر عدم استفاده تجویز برای کودکان مشخص کرده‌اند و میزان مصرف دارو‌های فوق الذکر در کودکان از سال ۲۰۰۹ که در حدود ۲۲ در صد بود تنها به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد.

جاناتان مک گوایر پزشک و محقق بیمارستان مایکل در انتاریو کانادا در این خصوص اظهار داشت: تعداد زیادی از کودکان بدون توجه به مشاوره‌های عنوان شده روی دارو‌هایی از این دست که شرکت‌های دارویی را ملزم به ارائه توضیحاتی در خصوص سن مصرف کننده و روش مصرف آن توسط بیماران می‌کند، تحت درمان قرار می‌گیرند که به طور مشخص می‌توان اظهار داشت خطرات و اثر سوء این دارو‌ها بیشتر از درمانگری و بهبود بخشی این دارو‌ها در کودکان است.

این محقق کانادایی در پایان توضیحات خود اضافه کرد که افزایش آگاهی عمومی در والدین نسبت به مصرف این دارو‌ها بسیار موثر‌تر خواهد بود زیرا که در دسترس بودن این دارو‌ها بدون داشتن آگاهی در خصوص سلامت کودکان کمکی به کاهش مصرف نخواهد کرد.

سینا پرس