خواندن «هری پاتر» باعث بیماری روانی کودک می‌شود  مجموعه کتاب‌های «هری پاتر»، «نغمه یخ و آتش» و «بازی‌های گرسنگی» در میان کتاب‌های فانتزی هستند که مدرس ارشد یک مدرسه خصوصی آن‌ها را به خاطر «آسیب زدن به مغز کودکان جوان» ممنوع اعلام کرده است.
 به تازگی گرم ویتینگ یک پست وبلاگی طولانی در وبسایت مدرسه اِیکورن واقع در شهر نیلزورت شهرستان گلاسترشر گذاشته و در آن گفته والدین نباید بگذارند فرزندان‌شان «متون مرموز و ترسناک» بخوانند که به باور او حاوی «محتویات به‌شدت بی‌عاطفه و اعتیادآور» هستند. خواندن «هری پاتر» باعث بیماری روانی کودک می‌شود 
ویتینگ که به گفته خودش برای حفاظت از «ارزش‌های قدیمی ادبیات سنتی» این کار را انجام داده، در مقاله‌ای با عنوان «قوه تخیل کودک» نوشته که خریدن کتاب‌های «شورانگیز» که برای کودکان بازاریابی می‌شوند، مثل این می‌ماند که «غذا را با چند کپه شکر به خورد بچه‌تان بدهید.» او از والدین خواست تا از فرزندان‌شان در مقابل «ادبیات تیره و شیطانی که با دقت با ایده‌هایی از جادو و کنترل و داستان‌های ارواح و ترسناک پر شده» محافظت کنند و نسبت به این مساله که برای خرید چنین کتاب‌هایی، هیچ گونه مجوز خاصی مورد نیاز نیست، معترض باشند.

ویتینگ نوشت: «من می‌خواهم بچه‌ها ادبیاتی را بخوانند که برای سن‌شان مفید است و آن متون مرموز و ترسناک را برای موقعی کنار بگذارند که می‌توانند حقیقت را تشخیص بدهند و دوست داشتن زیبایی را یاد گرفته‌اند. کتاب‌هایی مثل «هری پاتر»، «ارباب حلقه‌ها»، «نغمه یخ و آتش»، «بازی‌های گرسنگی» و آثار تری پرچت تنها چند نمونه از کتاب‌های دنیای مدرن هستند که شامل محتویات عمیقا بی‌عاطفه و اعتیادآوری می‌شوند که من مطمئنم باعث به وجود آمدن رفتارهای سختی از سوی کودکان خواهند شد؛ با این حال می‌توان آن‌ها را بدون هیچ مجوز خاصی خریداری کرد و به ضمیر ناخودآگاه حساس کودکان جوان آسیب وارد کرد، کودکانی که بسیاری از آن‌ها به جمع کودکان جوان بیمار روانی که تعدادشان هم رو به رشد است، اضافه خواهند شد. اما برای بزرگسالان جوان، این نوع ادبیات وقتی که بتواند به درستی و در قالب همان چیزی که هست مورد درک قرار بگیرد،‌ می‌تواند انتخاب خیلی‌ها باشد!»

ویتینگ از وردزورت، کیتس، شلی، دیکنز و شکسپیر به عنوان نویسندگان محبوبش یاد کرد، اما به این نکته اشاره نکرد که همین نویسنده‌ها اغلب از تم‌های داستانی مشابه فراطبیعی و خشن در رمان‌ها، نمایشنامه‌ها و اشعارشان استفاده می‌کنند. او در پایان نوشت: «کودکان در عین حال معصوم و پاک هستند و لازم نیست قوه تخیل‌شان که در اعماق وجودشان قرار دارد را با چیزهای نامناسب پر شود. حواستان به شیطان درون متن باشد! برای کودکان جوان، زیبایی را انتخاب کنید!».
مهر