روزانه چه تعداد کودک اووردوز می شوند؟!  صحبت از عطش سلفی انداختن است، میلی که به شکل عجیب بر کودکان و رفتارهای آنها تأثیر گذاشته است و علاقه آنها به عکاسی سلفی را دو چندان کرده است؛ اما رشد و گسترش این پدیده چه تأثیری بر شخصیت کودکان دارد؟ چگونه می توان از آسیب های احتمالی این عادت همه گیر بر کودکان جلوگیری کرد؟

بدون تردید خود محوری و نیاز به توجه یکی از مراحل اصلی رشد در سنین کودکی است، نیازی که در این گروه سنی بیش از سایرین دیده می شود و باید به آن اهمیت داد؛ ولی نباید چنین تلقی شود که کودک برای جلب توجه اجازه دارد هر کاری انجام دهد. یکی از این رفتار ها سلفی گرفتن است. پدیده ای که کودکان با الگوبرداری از بزرگسالانشان درگیر آن شده اند و در صورت عدم کنترل منجر به خودشیفتگی در آنها می شود.
 
آیا کودکان نسل سلفی خودشیفته هستند؟‎  تحقیقات روان شناسان در این حوزه حکایت از آن داشته است که کودکان امروز نسبت به نسل پیش علاقه بیشتر و گاه تعجب آوری برای جلب توجه دیگران دارند. از طرف دیگر، خودشیفتگی در میان نوجوانان و جوانانی که به تازگی وارد دانشگاه شده اند نسبت به نسل های قبلی رو به افزایش است. این در حالی است که برای بسیاری از والدین چنین خصیصه ای به معنای عزت نفس فرزندشان است، برداشتی اشتباه که به طور قطع آینده فرزند آنها را تحت تأثیر قرار می دهد.  
در واقع، توجه بیش از اندازه به کودکان و قرار دادن ابزار لازم در اختیار آنها برای پاسخ گویی به نیاز خود محوری می تواند آسیب های شخصیتی از جمله خودشیفتگی برای آنها به دنبال داشته باشد. به همین دلیل توصیه می شود، در کنار توجه به نیاز دیده شدن کودکان مراقب رفتارهای آسیب زا باشیم و اجازه ندهیم آنها خود را در مرکزیت همه چیز بینند. یکی از کارهای بسیار مهمی که والدین نباید فراموش کنند دور کردن کودکشان از عکاسی سلفی است؛ چرا که این رفتار بیشتر از آنچه فکرش را بکنید به کودک تصور خود مرکز بینی می دهد.
 
بنابراین، اگر می خواهید در آینده ای نه چندان دور فرزندی داشته باشید که در کنار عزت و اعتماد به نفس ضعف های شخصیتی خود را می پذیرد و تصور نمی کند که عالم بر مدار او می چرخد، استفاده آنها از تلفن همراه و تبلت را کنترل کنید. همین سلفی های به ظاهر ساده و دوست داشتنی می تواند ذهنیت کودک شما نسبت به خودش و جهان را تغییر دهد.
 
منبع :سلامت نیوز