روزانه چه تعداد کودک اووردوز می شوند؟!  دکتر حمیدرضا شرکت‎العباسیه  گفت: مننگوآنسفالیت التهاب در دو قسمت مغز و مننژ است که سبب اختلالات رفتاری، نقصان سطح هوشیاری، سردرد، استفراغ، بی‎قراری، تب و تشنج می‎شود.

این فوق تخصص عفونی کودکان با اشاره به اینکه التهاب به دلیل عفونت یا استفاده برخی از داروها ایجاد می‎شود، افزود: داروهای شیمی درمانی ممکن است منجر به التهاب بافت مغز و مننژیت شود. ویروس‎ها شایع‎ترین علت بروز عارضه آنسفالیت و مننگوآنسفالیت هستند.

علایم مننژیت در کودکان 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اینکه در افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها مشکل دارد یا اقدام به شیمی‎درمانی می‎کنند یا دارای نقص سیستم ایمنی مادرزادی هستند، با ورود قارچ و میکروب به بدن آنها، دچار عفونت می‎شوند، اضافه کرد: در سنین نوزادی (28 روز اول) اگر نوزاد از خوردن شیر امتناع ‎کند یا دارای ضعف و بی‎قراری باشد، این علائم نشان از عفونت مغزی است. البته در بیشتر مواقع در سنین نوزادی علائم مشخص نیست و باید از مغز نخاع نمونه‎گیری شود.

این فوق تخصص عفونی کودکان یادآور شد: در سنین یک سالگی به بعد علائم مننژیت تب، استفراغ، بی‎قراری، سفتی گردن، بی‎حالی و سردرد است.

وی با گلایه‎ از اینکه نمونه‎گیری مایع مغز نخاعی(CFS) در جامعه نهادینه نشده، افزود: عامه مردم معتقدند که گرفتن مایع نخاعی برای تشخیص مننژیت عارضه برای بیمار دارد؛ در حالی که اینگونه نیست و نمونه‎گیری صرفا برای تشخیص و سپس درمان گرفته می‎شود.

علایم مننژیت در کودکان 

شرکت‎العباسیه تصریح کرد: درمان این بیماری براساس نوع آزمایش متفاوت است و معمولا درمان با مصرف آنتی‎بیوتیک 10 روز به طول می‎انجامد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآور شد: در مواقعی که تشخیص بیماری هم به موقع باشد، حتی ممکن است درمان پاسخگو نباشد.

وی عوارض بیماری مننژیت را تشنج، کاهش سطح هوشیاری و مرگ بیان کرد و افزود: افرادی که در قسمت‎هایی از سیستم ایمنی بدن مشکل دارند، مستعد عارضه مننژیت و افرادی که در سیستم مغزی دچار نقیصه‎هایی هستند، مستعد عفونت‎ها خواهند بود.

 ايسنا