فرزندان را در فضای مجازی رها نکنیم   آرمان لپ‌تاپ پدر را به اتاقش برد تا شب بعد از خوابیدن آنها بتواند عکس‌های مورد علاقه‌اش را از اینترنت بگیرد. برای خوابیدن پدر و مادرش لحظه‌شماری می‌کرد. وقتی مطمئن شد آنها خواب هستند، لپ‌تاپ را روشن کرد. عکس‌هایی را که دنبالش بود در یک سایت پیدا کرد. در حال ذخیره کردن عکس‌ها بود که پیغامی روی صفحه آمد و او برای این‌که زودتر عکس‌ها را بگیرد، کلمهOK را زد. نیم‌ساعت بعد هم لپ‌تاپ را داخل کیف پدرش قرار داد و خوابید.

صبح پدر بی‌خبر از همه‌جا به شرکت رفت و وقتی لپ‌تاپ را به اینترنت وصل کرد با پیغامی عجیب روی صفحه رو‌به‌رو شد «اطلاعات داخل رایانه شما سرقت شده است، برای بازگرداندن آن دو روز وقت دارید 1500 دلار به حساب.... واریز کنید».

ابتدا فکر کرد این موضوع یک شوخی از طرف دوستانش است اما وقتی بیشتر بررسی کرد متوجه هک شدن اطلاعاتش شد. خود را به پلیس فتا رساند که تحقیقات کارشناسان نشان داد شیطنت آرمان، پدرش را در دام هکرها گرفتار کرده است؛ هکرهایی که در خارج از کشور منتظر یک اشتباه قربانیان خود هستند.

سرهنگ علی‌نیک، مشاور رئیس پلیس فتا در این باره می‌گوید: در همه کشورهای پیشرفته سالیان سال است که والدین به کمک نرم‌افزارهای ویژه فعالیت فرزندان خود را در اینترنت کنترل می‌کنند و حتی با استفاده از رمز عبور، اجازه ورود کودکان را به بسیاری از سایت‌ها نمی‌دهند. اما در کشور ما نظارت چندانی بر این موضوع وجود ندارد، زیرا بسیاری از والدین ایرانی از نظر اطلاعات در سطح پایین‌تری نسبت به فرزندان‌شان قرار دارند و همین موضوع باعث می‌شود آنها نتوانند نظارتی داشته باشند.

 

فرزندان را در فضای مجازی رها نکنیم 

وی با بیان این‌که والدین باید مراقب کودکان در کار با رایانه و تکنولوژی‌های روز باشند، گفت: این مراقبت از کار با رایانه تا فعالیت در فضای مجازی را شامل می‌شود. والدین به‌جای آن‌که استفاده از اینترنت را برای فرزندان ممنوع کنند، روش استفاده صحیح از اینترنت را به آنها بیاموزند. باید فرزندان را تشویق کرد همواره هر آنچه را که در اینترنت برایشان اتفاق می‌افتد به آ‌نها بگویند و به این وسیله رابطه صمیمانه‌ای بین آنها برقرار شود. عده‌ای از خانواده‌ها نداشتن وقت کافی را بهانه می‌کنند و بدون آگاه کردن کودک درباره محیط مجازی به او اجازه می‌دهند ساعات زیادی را در اینترنت بگذراند.

این کارشناس پلیس فتا انتشار اطلاعات شخصی را یکی از تهدیدات کار در فضای مجازی برشمرد و گفت: متاسفانه کودکان براحتی اطلاعات شخصی خود و خانواده را در فضای مجازی منتشر می‌کنند و این عاملی برای سوء‌استفاده از آنها می‌شود. والدین باید در این زمینه هوشمندانه عمل کنند. والدین باید به کودکان آموزش دهند که ممکن است کاربران فضای مجازی با اسم و سن و موقعیت واقعی خود وارد این محیط نشده باشند، بنابراین اعتماد به آنها خطرناک است. باید به کودکان یاد داد که هیچ‌یک از اطلاعات شخصی خود را در اینترنت اعلام نکنند و به افرادی که در دنیای واقعی آنها را نمی‌شناسند پست الکترونیکی ارسال نکنند.

فرزندان را در فضای مجازی رها نکنیم 

والدین باید مطمئن شوند که کودکان و نوجوانان سراغ چه سایت‌هایی می‌روند و این مستلزم این است که پدرها و مادرها سطح اطلاعات خود را بالا ببرند.

نیک‌نفس با اشاره به نرم‌افزارهای امنیتی خانواده گفت: امروزه نرم‌افزارهایی تولید شده که والدین با این نرم‌افزار می‌توانند تمام رفتارهای آنلاین کودکان خود را مشاهده و آنها را کنترل کنند، این نرم‌افزار به والدین اعلام می‌کند که فرزند آنها با چه کسی بیش از همه به گفت‌وگوی اینترنتی پرداخته یا به کدام سایت‌ها سر زده است.

وی ادامه داد: نرم‌افزارهای فیلترینگ خانگی نیز یکی از بهترین راه‌های مسدودسازی راه‌های دسترسی به سایت‌های غیراخلاقی است. ‌اکنون چهار نرم‌افزار فیلترینگ خانگی برای استفاده شهروندان در سایت پلیس فتا وجود دارد که شهروندان می‌توانند با دانلود و نصب آنها روی سیستم کامپیوتر خانگی خود دسترسی کودکان به سایت‌های مستهجن را محدود کنند.

 پارس نيوز