آیا فرزند شاد می خواهید؟  آیا فرزند شاد می خواهید؟   یکی از بهترین هدایایی که پدر و مادر می‏توانند به فرزندشان بدهند، امکان شاد زیستن و شاد بودن است. برای شادبودن نیازی به ثروت و دارایی فراوان نیست بلکه می‏توان با ساده‏ ترین و پیش پا افتاده‏ ترین وسایل و امکانات نیز کودکان را شاد کرد.

بچه ‏هایی که بتوانند احساسات و عواطف شاد درونشان را بشناسند و درک کنند، به طور یقین می‏توانند آن را در سراسر زندگی خود حفظ کنند. شادی کودکان موجب تقویت روحیه، انگیزه‏، عزت نفس و پایداری آنان می‏شود. والدین می‏توانند با استفاده از روش‏های ساده‏ ی زیر، شادی و نشاط را در وجود بچه‏ ها زنده نگهدارند.

1) با فرزندتان به بازی و جست و خیز بپردازید و با هم توپ بازی کنید. در روزهای برفی زمستان، آدم برفی درست کنید و با او برف بازی کنید.

 

2) با صدای بلند با او بخندید، لطیفه بگویید، داستان‏های طنزدار و خنده‏دار بخوانید، ترانه‏ های شاد زمزمه کنید و به دنبال سرگرمی‏ های شاد کننده باشید. خنده از فشارهای روانی می ‏کاهد و باعث می‏شود که اکسیژن بیشتری به مغز و بدن برسد. پس می‏توان با روحیه‏ی بهتری به حل مشکلات پرداخت.



3) کودکان موفق، کودکانی شادند و کودکان شاد، کودکانی موفق هستند. اگر قصدتان فراهم آوردن یک زندگی توام با تلاش و کوشش است، سعی کنید عاداتی را در فرزندتان تقویت کنید که روحیه ‏ی تحمّل و مقاومت را در او بالا ببرد.



4) کمک کردن و حمایت کردن را به کودک بیاموزید. هر کودکی برای اینکه احساس ارزشمندی کند، نیازمند حسّ تعلّق نسبت به گروهی است که در آن زندگی می‏کند. از فرزندتان بخواهید تا اسباب بازی‏های قدیمی و وسایلی را که مدت‏هاست به سراغشان نرفته، به بچه‏های مستمندی که می‏شناسد، هدیه دهد.

 

برای انتقال شادی لازم است تا روابط شما با اعضای دیگر خانواده مانند همسرتان نیز شاد باشد . روابط محبت آمیز همراه با احترام و پذیرش می تواند شادی را دو چندان کند .

 

5) در مورد تشویق فرزندتان خلّاق باشید. وقتی که فرزندتان در انجام کاری موفق شده و توانسته است که به هدفش برسد، تنها به او نگویید «آفرین! خیلی خوب است» بلکه سعی کنید با یافتن کلمات و جملاتی که شادی و مسرت شما را از پیروزی و موفقیت او نشان می‏دهد، او را تشویق و حمایت کنید. برای مثال بگویید: «داستانی که در باره‏ی قهرمانان خیالیت نوشته بودی، خیلی واقعی و ملموس نشان می‏داد و من احساس کردم که داستان تو از یک ماجرای واقعی سرچشمه‏ گرفته است.»این گونه جملات، مفهوم بیشتری از یک آفرین گفت ساده‏ در بر دارند و موجب تقویت حسّ شایستگی و ارزشمندی فرزندتان می‏شوند ولی مراقب باشید که تشویق‏ ها بیش از حدّ لازم نباشد.
 

6) نسبت به تغذیه‏ی فرزندتان دقیق باشید. اگر او بداخلاق و ایرادگیر است در صورتی که بیمار نباشد، شاید گرسنه باشد.
 

7- هنر درونی فرزندتان را کشف کنید و به او کمک کنید تا شکوفا شود. پرداختن به علائق و نیاز های درونی راه را برای تخلیه هیجانی و کسب آرامش برای فرزندتان باز تر می کند . بنابراین به جای اجبار و تحمیل خواسته ها و علائق خود، اجازه دهید او درونش را بشناسد و پرورش دهد .

 

8- به صحبت فرزندتان فعالانه گوش دهید و به او توجه کافی نمایید و به او و سخنانش احترام بگذارید. کودکانی که احساس های بهتری از خود دارند و عزت نفس بالاتری دارند شادتر زندگی می کنند.
 

9- پر واضح است که هر پدر و مادری دوست دارد که فرزندشان بهترین باشد اما باید به استعدادها و توانایی‏های بچه‏ها نیز توجه کرد.


10- روش حل مساله را به فرزند خود یاد بدهید. از بستن بند کفش گرفته تا عبور بی‏خطر از خیابان، از غذا خوردن گرفته تا یافتن جواب مساله ریاضی، همگی از جمله آموزش‏هایی هستند که هر پدر و مادری برای رسیدن فرزند به استقلال فردی به او باید بیاموزند.

 

11- امکان درخشیدن را به کودک بدهید. هر کودکی توانایی و استعداد خاصی دارد. چرا نباید این امکان را به او داد تا خودی نشان دهد؟ آیا او کتاب خواندن را دوست دارد؟ اگر چنین است در این صورت می‏توانید به او اجازه دهید زمانی که شما آشپزی می‏کنید یا به گل‏ها می‏رسید برایتان کتاب بخواند. و یا اگر به باغبانی گرایش زیادی نشان می دهد آبیاری گل و درخت ها را به بسپارید و یا به او کمک کنید تا گیاهی بکارد یا تکیه گاهی برای یک شاخه خمیده درست کند . بيتوته