زمانی که سئوی سایت خود را شروع می کنید، ممکن است به این موضوع فکر کنید که کیفیت نوشته هایتان در جایگاه دوم  اولویت قرار می گیرد. درست است؟ نه  واقعیت چنین نیست. بیشتر اوقات یک نوشته خوب و سئو شده چیزی است که افراد  اولویتی به آن نمی دهند.  همین امر باعث می شود خواننده و بازدیدکننده از سایت تعاملی با آن نداشته باشد و به مشتری تبدیل نشود. این یک اشتباه بزرگ محسوب می شود. برخی از اوقات تعامل با متن خیلی بهتر از سئوست.  استانداردهای گوگل از شما می خواهد محتوای تعاملی، با کیفیت و مفیدی را برای کاربران خود تولید کنید و این گزینه را ارجح بر سایر فاکتورها همچون بهینه سازی محتوا، بهینه سازی تصاویر و حتی موبایل دوست بودن سایت بدانید. نوشتن برای کاربران بسیار مهم تر از نوشتن متنی است که تنها ماشین ها و الگوریتم های گوگل را هدف قرار می دهد. در این مقاله سعی می کنیم به همین موضوع بپردازیم. پس همراه باشید.

گوگل تلاش می کند به کمک مخفف های زیر محتوای با کیفیت را از محتوای بی کیفیت و غیر قابل استفاده تمییز دهد. E.A.T.

  • M.Y.L.

خوب حالا سوال اینجاست که گوگل محتوای خوب را چگونه شناسایی می کند؟  پاسخ به این سوال بسیار ساده است. این شرکت از دو مخفف E.A.T. و Y.M.Y.L استفاده می کند.

زمانی که گوگل راهنمای ارزیابی کیفیت جستجو را در سال ۲۰۱۵ منتشر کرد این مخفف ها نیز در آن توضیح داده شد. ارزیابی کننده های رتبه های گوگل از این موارد برای تعیین سطح کیفیت یک صفحه استفاده می کنند.

  • E.A.Tمخفف عبارات انگلیسی Expertise(تخصص)، Authoritativeness( معتبر بودن)، Trustworthiness( قابل اعتماد بودن) است. محتوای باکیفیت باید در برگیرنده هر سه ی این فاکتورها باشد صرف نظر از موضوع یا صنعتی که برای آن نوشته می شود.
  • M.Y.L مخفف Your Money or Your Life است.  این محتوایی است که می تواند شادی، سلامت، امور مالی و خوب بودن خوانندگان را تحت تاثیر خود قرار دهد. اگر محتوایی بی کیفیت باشد  می تواند به خواننده آسیب وارد نماید

این مخفف ها نشانگر خوبی برای فاکتورهایی هستند که برای گوگل از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. همانطور که می بینید چیزی که در نوشتن محتوا اهمیت دارد سئو نیست بلکه بهبود تجربه کاربری و ایجاد یک تجربه ارزشمند است. به همین خاطر است که شما به متن بهتری نیاز دارید . محتوای با کیفیت می تواند خوانندگان را در سایت درگیر کند و آن ها را به مشتری وفاداری تبدیل نماید.

 ۱۰ نکته برای نوشتن متن هایی که می توانند برای تبدیل بازدیدکننده به مشتری مفید باشند:

خوب حالا سوال اینجاست که چگونه می توان یک متن مفید و کاربرپسند تولید کرد؟ سعی کنید این تکنیک ها را که در ادامه بیان می کنیم همیشه مدنظر داشته باشید.

متن خود را همانند ساخت یک خانه، سازماندهی و ساختاربندی نمایید:

اینکه فکر کنید نقاط مهم و بزرگ متن را باید به عنوان یک واحد جداگانه در بیاورید اشتباه بزرگی است. به جای اینکار باید سعی کنید ایده ها را به هم پیوند دهید تا بتوانید متن مسنجمی برای خواننده تولید نمایید. این موضوع را مثل ساخت یک خانه بدانید. در ابتدا فوندانسیون و بنیان کار را مدنظر داشته باشید و نقاط اصلی را در مقدمه بگنجانید. همانطور که در هر بخش حرکت می کنید، باید نقاط بر اساس هم ساخته و تولید شوند و کنار هم موضوعی را در اختیار خواننده بگذارند. برای اینکه بتوانید ایده ها و نقاط را به شیوه منسجم تری به هم متصل کنید کارهای زیر را انجام دهید:

  • از عبارت های انتقالی برای حرکت از یک بخش به بخش دیگر استفاده کنید.
  • توضیح دهید که نقاط متعدد موجود در متن چگونه به هم مرتبط هستند یا چگونه در داخل بافت متن معنا پیدا می کنند.
  • از نقاطی که پیچیدگی کمتری دارد به سمت نقاطی با پیچیدگی بیشتر حرکت کنید تا به کاربر کمک نمایید دانش خود را در مورد موضوع بسازد.
 سطح هوشیاری و آگاهی خوانندگان خود را درک کنید:

بعد از اینکه دنبال کردن متن و خواندن آن را برای افراد ساده تر و راحت تر کردید، می توانید با نوشتن برای کاربرانی که به محتوای شما نیاز دارند، کاربرپسند بودن متن را افزایش دهید.  هر بازدیدکننده ای که وارد صفحات سایت شما می شود سطح متفاوتی از هوشیاری را در مورد مشکل و راه حل موجود خواهد داشت. ۵ سطح برای هوشیاری و آگاهی مشتری تعریف شده است:

  • نبود آگاهی: مشتری در این سطح ایده ای در مورد مشکل ندارد
  • آگاه بودن از مشکل: در این سطح مشتری می داند مشکلش چیست اما راه حلی برای آن ندارد
  • آگاه بودن از راه حل: در این شرایط مشتری مشکل را می شناسد و می داند برای حل کردنش چه باید بکند اما  نمی داند شما می توانید در این مسیر به او کمک کنید یا خیر.
  • اگاه بودن از محصولات: مشتری می داند شما چه چیزی را به فروش می رسانید اما نمی داند چگونه باید تصمیم گیری درستی اتخاذ نماید.
  • بسیار آگاه: در این شرایط مشتری محصول شما را می شناسد و آماده خرید است.

برای اینکه متن و نوشته موثری داشته باشید محتوا را برای خوانندگانی تولید کنید که می خواهید آن ها را هدف قرار دهید.

 برای نوشتن مقدمه متن زمان بیشتری صرف کنید:

نوشتن مقدمه به اندازه هر فاکتوری برای ایجاد محتوای تعاملی و ترغیب کننده که می تواند بازدیدکننده را به مشتری تبدیل نماید ارزشمند است. زمان بیشتری را برای نوشتن این قسمت اختصاص دهید و تکنیک های زیر را به خاطر بسپارید:

  • جمله های باز خود را در یک خط قرار دهید. اینکار باعث می شود افراد نگاه بیشتری به متن بیندازند.
  • آن را به درستی ویرایش کنید
  • بدون تلف کردن زمان، چرایی نوشتن محتوا را بیان کنید. چرا خواننده باید این متن را بخواند و به آن اهمیت دهد؟
محتوای خود را تقسیم بندی کنید:

یکی از ساده ترین و اسان ترین روش ها برای ایجاد محتوای کاربرپسند، تقسیم بندی آن است. بر روی پاراگراف های کوتاه تر تمرکز کنید و بین آن ها از خطوط جداکننده استفاده نمایید. در اطراف محتوای شما باید فضاهای سفید کافی وجود داشته باشد همچنین باید اطلاعات مختلفی را در محتوا ارائه کنید. می توانید این اطلاعات را در بخش های مختلف بگنجانید:

  • هدرها
  • زیرهدرها
  • لیست های بولت دار و شماره دار
  • متن های بولد و ایتالیک

زمانی که محتوای  خود را تقسیم بندی می کنید به چشم خواننده اجازه استراحت می دهید.

 در مورد بهترین تمرینات مرتبط با سرتیتر آگاه باشید:

به عنوان کسی که برای سئو متن می نویسد و محتوای سئو شده تولید می کند، حتما می دانید که قرار دادن کلیدواژه های مهم در سرتیتر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اما اگر این تنها کاری است که انجام می دهید باید در فرآیند خود تجدید نظر کنید. اگر مبتدی هستید بهتر است آخرین پژوهش ها و تحقیقات بر روی انواع سرتیترها، سرتیترهایی که کلیک بیشتری دریافت می کنند، سرتیترهایی که بیشتر به اشتراک گذاشته می شوند را مطالعه کنید. آخرین پژوهش ها در مورد نوشتن محتوای سرتیتر را بخوانید و از آن ها برای جذب بیشتر خوانندگان استفاده کنید.

 متن عملی و کاربردی بنویسید:

متن عملی و کاربردی نوعی متن است که باعث می شود خوانندگان  دوست داشته باشند در کنارتان بمانند.  شما باید مخاطب را همراه خود سازید و به آن ها بگویید چگونه کاری را انجام دهند و اصلا چه کاری باید انجام دهند. خوب حالا سوال اینجاست که چگونه می توان متن عملی و کاربردی تولید کرد؟

  • دستورات مستقیم بدهید: به خوانندگان خود بگویید چه کاری باید انجام دهند.
  • از دوم  شخص، صدای فعال، افعال زمان حال استفاده کنید.
 از زبان ” شما “زیاد استفاده کنید:

این گزینه یکی از مهم ترین نکات در این فهرست است.  هرگز مخاطبین خود را فراموش نکنید.

اگر شروع به نوشتن متن کنید و بلافاصله آن را برای موتورهای جستجو بهینه سازی نمایید، خوانندگان خود را در این فرآیند از دست خواهید داد.  خوانندگان شما کجا هستند؟ باید فرض کنید آن ها روبرویتان نشسته اند و از جملاتی که می گویید استفاده می کنند.  اگر لحظه ای از ذهنتان پاک شوند باید فرآیند موجود را متوقف کنید و دوباره به عقب بازگردید. مخاطب را همیشه به کمک زبان شما در مرکز و جلوی فرایند خود قرار دهید. مثلا از این جمله استفاده نکنید: در این مقاله من به شما توضیح خواهم داد چگونه می توانید متادیسکرپشن خود را بهینه سازی کنید.

به جای جمله بالا از جمله زیر استفاده کنید:

می خواهید در مورد بهینه سازی متادیسکرپشن اطلاعات بیشتری کسب کنید؟ برای داشتن سئوی بهتر باقی مقاله را دنبال کنید.

 دامنه لغات خود را گسترش دهید تا بتوانید از افعال و صفات بهتری استفاده کنید:

این نکته در مورد ویرایش و ویراستاری متن است تا بتواند  مخاطبین بیشتری را به سمت خود جذب کند و آن ها را به تعامل وا دارد.

سعی کنید از کلمات و عبارت هایی استفاده کنید که برای کاربران جذابیت بیشتری دارد. از افعال مناسب سر جای خود استفاده کنید و نحوه استفاده از افعال و صفات را در زبان فارسی یاد بگیرید. هر چقدر درک شما از دستور زبان فارسی بیشتر باشد محتوای بهتر و جذاب تری تولید خواهید کرد.

 فراخوان اقدام به عمل خوبی بنویسید:

یکی از بخش های اصلی متنی که باعث تبدیل بازدیدکننده به مشتری می شود، استفاده از فراخوان اقدام به عمل(call to action) قدرتمند است.  این موارد جهت، تعامل، انگیزه و الهام بخشی را برای خوانندگان فراهم می کند تا بتوانند فعالیتی که مدنظر شماست را انجام دهند.  یک call to action قدرتمند چیزی است که وبلاگ معمولی شما را به یک سئوی قوی تبدیل می کند. کاربر را بدون هدف در محتوا رها نکنید. او باید بداند بعد از خواندن محتوا چه کاری باید انجام دهد. یک call to action ویژگی های زیر را خواهد داشت:

  • مستقیم و رک است.
  • ترغیب کننده و قدرتمند است
  • از افعال عملی در آن استفاده شده است.
  • با خواننده حرف می زند
  • می تواند آن ها را ترغیب کند فعالیت مدنظر صاحب سایت را دنبال کنند.
 از جملات تاثیرگذار برای پایان دادن به پست های وبلاگی خود استفاده کنید:

اگر نتیجه گیری پست ها و مقالات وبلاگی شما نتواند برای کاربران جذاب باشد، هرگز به هدفی که در سر دارید نخواهید رسید.  اگر نتوانید تاثیری بر روی مخاطب بگذارید، محتوا هیچ کاری برای تان انجام نمی دهد. این محتوا کاربر را ترغیب نمی کند و انگیزه کافی به او نمی دهد.برای رسیدن به یک نتیجه گیری جذاب، سعی کنید آن را به گونه ای بنویسید که تاکید اصلی بر روی یک یا دو جمله آخر باشد.تصویر به یاد ماندنی از محتوا در ذهن کاربر ایجاد کنید. کاری کنید در آینده نیز به سراغ محتوای شما بیاید و مطالبی که می نویسید را دنبال کند.

سئو چیزی بیشتر از کاربرد کلیدواژه ها، لینک ها و کدهاست:

بهینه سازی یکی از بخش های اصلی  برای کارکرد درست محتوای آنلاین است. اینکار به محتوای شما کمک می کند دیده شود. با اینحال موضوع مهمی که باید مدنظر داشته باشید این است:

سئو چیزی جز یک متن خوب، با کیفیت و کاربرپسند نیست.

در به روزرسانی های اخیر الگوریتم های گوگل نیز تاکید بسیار زیادی بر روی تجربه کاربری و بهبود شرایط برای کاربران شده است.

این مقاله را هم بخوانید: به روزرسانی گسترده الگوریتم اصلی گوگل چیست و چه معنایی دارد؟

 

پس جنبه انسانی سئو را هیچ وقت فراموش نکنید و برای مخاطبین خود مطلب بنویسید. این بهترین کاری است که می توانید برای بهبود سئوی سایت خود انجام دهید.

برچسب هاتبدیل بازدیدکننده به مشتری تجربه کاربری تعامل با مشتری سرتیتر محتوای سئو شده نوشتن محتوا