یکی از مسائل مهمی که بیشتر صاحبان سایت ها با آن سر و کار دارند سئو کردن صحیح و رتبه بندی مناسب برای کلمات کلیدی مدنظر است. حتما برای شما هم پیش آمده است که برای یک کلیدواژه خاص رتبه ای را در گوگل به دست آورید و چند روز بعد متوجه شوید این رتبه کاهش پیدا کرده و موقعیت آن عوض شده است.  در این شرایط اولین سوالی که به ذهنتان خطور می کند این است که چه کاری بر روی سایت انجام داده اید  و چرا چنین مشکلی پیش آمده است؟ ممکن است تیم سئوی شرکت تان هر ماه همه معیارها را بررسی کرده و تمریناتی که گوگل بیان می کند را رعایت کرده باشد. خوب پس چرا رتبه بندی سایتمان در گوگل نوسان پیدا می کند؟ در این مقاله قصد داریم به این موضوع مهم بپردازیم و دلایل موجود را با هم بررسی کنیم. پس همراه باشید.

همانطور که می دانید الگوریتم های گوگل به طور مرتب به روز می شوند و این به روزرسانی ها تغییرات زیادی در رتبه بندی سایت ها ایجاد می کند. بسته به صنعتی که در آن فعالیت می کنید این نوسانات ممکن است شدید یا بسیار کم باشد. در ادامه سعی می کنیم ۵ دلیل مهم برای نوسانات رتبه بندی سایت ها را با هم مرور کنیم.

۵ دلیل برای نوسانات رتبه بندی سایت ها:

زمانی که می بینید ترافیک سایت تان کم شده یا نوساناتی در رتبه بندی ایجاد شده است موارد زیر را حتما مدنظر قرار دهید.

آیا این نوسان واقعی است؟

 

از هر ۱۰ موردی که در مورد نوسان رتبه سایتشان شکایت دارند، ۸ مورد به خاطر وجود مشکل در داده های به دست آمده است.  ممکن است ابزاری که برای بررسی رتبه بندی به کار می برید مشکل داشته باشد یا در کدهای آنالیتیکی موضوعی پیش آمده باشد.

اگرچه این مرحله به نظر واضح و روشن می رسد اما همانطور که در عیب یابی رایانه قبل از هر کاری ان را یکبار ریستارت می کنید در مورد سئوی سایت هم باید در ابتدا  صحیح بودن و قابل اعتماد بودن داده های خود را بررسی کنید.

در روزهای اخیر چه تغییراتی بر روی سایت ایجاد کرده اید؟

 

خوب بعد از اینکه صحیح و قابل اعتماد بودن داده های خود را بررسی کردید در گام بعدی باید هرگونه تغییری که در سایت ایجاد کرده اید را مدنظر قرار دهید. حتی تغییرات کوچک را هم مورد بررسی قرار دهید و  سوالات زیر را به دقت پاسخ گویید:

  • پلتفرم سایت خود را تغییر داده اید؟ آن را به HTTPS منتقل نموده اید؟
  • ایا سرور داون تایمی داشته است؟ ببینید مشکلات فنی در سایت دارید؟
  • اخیرا محتوای زیادی به سایت اضافه کرده یا پاک نموده اید؟

پاسخگویی به سوالات این چنینی به شما کمک می کند بهترین راه حل را برای برطرف کردن مشکل خود انتخاب کنید.

نگاهی به لینک های خود بیندازید:

 

لینک های سایت

اخیرا لینک های زیادی را از دست داده اید؟ گاهی از اوقات از دست دادن طیف وسیعی از لینک های با ارزش می تواند نوساناتی را در رتبه بندی سایت تان ایجاد نماید. این مشکل خیلی زیاد رخ می دهد زیرا شرکت های دیگر هر از چندگاهی، روش کار خود را تغییر می دهند. مثلا ممکن است آن ها سایت خود را به نسخه HTTPS منتقل کنند و ریدایرکت  مطالب و لینک های قبلی را کلا از یاد ببرند.

شرکت شما چه کاری انجام می دهد؟

 

ببینید کارمندانی که در شرکت تان فعالیت دارند چه کارهایی را در روزهای اخیر انجام داده اند. سوالات زیر را از آن ها بپرسید تا به دیدگاه دقیق تری در مورد مشکل پیش آمده برسید.

  • ایا پست مهمان زیادی ارسال کرده اند؟ لینک زیادی را خودسرانه خریداری نموده اند؟
  • کار دیگری که خارج از دستورالعمل های گوگل است اجرا کرده اند؟
  • در نتیجه این فعالیت ها سایت دچار جریمه دستی شده است؟

سایت تان هک شده است؟

 

هک شدن سایت

زمانی که رتبه بندی سایت افت می کند مسئله هک شدن سایت آخرین و کم رنگ ترین دلیلی است که مورد توجه قرار می گیرد. معمولا کمتر پیش می اید که هک شدن سایت باعث این افت در رتبه بندی شود.

با اینحال هکرها افراد بسیار باهوشی هستند و می توانند طیف وسیعی از محتوای تولید شده توسط کاربران را که شکل اسپم دارد ایجاد کنند، لینکی در سایت قرار دهند، زمان پاسخگویی سرور را کاهش دهند یا ترفندهای دیگری را برای سوء استفاده از سایت به کار ببرند. همه این فعالیت‌ها به رتبه بندی سایت تان اسیب وارد می کند.

بیشتر بخوانید: چگونه زمان پاسخگویی سرور در وردپرس را کاهش دهیم؟

هنوز سایت تان به حوزه ای که فعالیت می کنید مرتبط است؟

اگر همه مواردی که در بالا مورد بررسی قرار دادیم را مطالعه کردید و فکر می کنید هیچ کدام از این ها ربطی به افت رتبه بندی تان ندارد باید بپذیرید که سایت ممکن است دیگر به صنعتی که در آن فعالیت می کنید ربطی نداشته باشد.

الگوریتم های گوگل به گونه ای طراحی شده اند که بهترین ها را از صاحبان سایت می خواهند. اگرچه این موضوع همیشه در دنیای واقعی رخ نمی دهد اما شما باید همه تلاش خود را برای رسیدن به چنین هدفی انجام دهید.

اگر احساس کردید سایت موقعیت قبلی خود را در موتورهای جستجو ندارد یا رتبه بندی اش دچار مشکل شده در مورد استراتژی های بازاریابی و کارهایی که بر روی سایت انجام می دهید تجدید نظر کنید.

در چنین شرایطی ممکن است سایت و محتوایی که برای آن تولید می کنید ربطی به صنعت تان نداشته باشد و از مسیر قبلی اش منحرف شده باشد. بهتر است استراتژی های خود را دوباره مورد بررسی قرار دهید و ببینید این ها قدیمی شده اند یا خیر.  در برخی از شرایط ممکن است رقبا گوی سبقت را از شما ربوده باشند پس بررسی رقبا را هم مدنظر داشته باشید. یک بررسی مناسب در مورد سایت می تواند اطلاعات دقیق تر و جزئی تری برایتان فراهم آورد.

5 / 5 ( 2 امتیاز ) برچسب هاافت رتبه بندی سایت چرا رتبه سایتمان نوسان دارد؟ نوسان رتبه بندی سایت هک شدن سایت