شاید شما هم در مورد گوگل دوپلکس مواردی را شنیده باشید. دستیار مجازی که با آرایشگر تماس گرفت و قرار ملاقات گذاشت را به خاطر می آورید؟ این یک فناوری بسیار جذاب و شگفت انگیز است اما سوال اینجاست که دقیقا چه کاری انجام می دهد؟ آیا چنین فناوری می تواند بر روی جستجو یا سئو اثر بگذارد؟ در این مقاله سعی می کنیم در مورد گوگل دوپلکس و اثرات آن صحبت کنیم. پس همراه باشید.

 گوگل دوپلکس چیست؟

گوگل دوپلکس  یک فناوری جدید تجربی است که گوگل در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان  دموی آن را در اختیار افراد قرار داد. این فناوری به گوگل اجازه می دهد مکالمات انسانی را تقلید کند. گوگل بیان کرده است که تا به این لحظه چنین فناوری  فقط برای چند رشته خاص آموزش دیده است.  چند وقت پیش ویدئویی بیرون آمد که نشان می داد یک ربات با آرایشگر تماس می گرد و با او صحبت می کند و قرار ملاقات می گذارد. اگر این ویدئو را هنوز ندیده اید توصیه می کنیم آن را همین امروز تماشا کنید زیرا بسیار جذاب است.

 چنین فناوری خوب است؟

چند وقت پیش در کنفرانس Google I/O جان هنسی در مورد گوگل دوپلکس چنین گفت:

در حوزه قرار ملاقات و تنظیم آن، این فناوری از حالت Turing test عبور کرده است. Turing test تستی است که نشان می دهد صحبت های ربات چقدر از صحبت های یک انسان قابل تشخیص و تمییز است.  این موضوع بدنی معنی است که ربات به کار رفته در گوگل دوپلکس از انسان واقعی قابل تشخیص نیست.  فقط به خاطر داشته باشید که این ربات تنها برای چند رشته خاص آموزش دیده است.

اخلاق استفاده از هوش مصنوعی:

زمانی که شما از هوش مصنوعی استفاده می کنید که می تواند همانند گوگل دوپلکس با افراد تعامل داشته باشد باید به اخلاقیات هم فکر کنید.  خوشبختانه افراد دقیقا این نوع مشکلات را برای سال هاست که مدنظر قرار می دهند. اولین مجموعه از قوانین  در مورد اخلاقیات مرتبط با ربات ها و هوش مصنوعی مربوط به سه قانونی است که ایساک آسیمو بیان کرده است:

  • ربات ها نباید اسیبی به انسان ها وارد کنند. آن ها نباید از طریق تعامل مشکلی برای افراد به وجود بیاورند
  • ربات ها باید از دستوراتی که به آن ها داده می شود تبعیت کنند مگر در جایی که چنین دستوراتی با قانون اول مغایرت داشته باشد.
  • ربات باید تا زمانی که تداخلی با قانون اول و دوم نداشته باشد از وجود و حضور خود محافظت کنند.

با اینکه بیشتر ربات هایی که ما دیده ایم در داستان های علمی تخیلی بوده اند و قدرت خوبی برای تغییر دنیای پیرامون داشتند اما چیزی که واضح است این است که چنین ربات هایی خیلی زود وارد دنیای ما نخواهند شد.  اما افراد از آن زمان به بعد شروع به اضافه کردن قوانین جدیدی در مورد ربات ها کردند که مشهورترین آن قانون چهارم ربات هاست . این قانون به صورت زیر تعریف می شود:

 یک ربات باید هویت خود را در همه جوانب به عنوان یک ربات توسعه دهد.

اگر ویدئویی که در قسمت قبلی مقاله به آن اشاره کردیم را تماشا کرده اید حتما می دانید که این ربات اصلا شبیه ربات نیست و  گوگل تمام تلاش خود را به کار برده است تا بتواند این ربات را شبیه انسان طراحی کند. بعد از این ماجرا افراد زیادی به گوگل اعتراض کردند و همین امر باعث شد گوگل در یکی از بیانیه های خود قول به تغییر این شرایط بدهد.

 مشکلات امنیتی:

اگر چنین فناوری به درستی و در مسیر درست به کار نرود می تواند وحشتناک باشد. آیا می دانستید که  صدای ضبط شده  در کمتر از ۱ دقیقه می تواند صدای یک نفر را تقلید کند؟ خوب حالا این مورد را با سیستم های قبلی امنیتی  که در حال حاضر برای مکالمات تلفنی خود داریم ترکیب کنید. اگر خوب دقت کنید متوجه می شوید که استفاده نادرست از چنین فناوری می تواند یک فاجعه و بلای بزرگ باشد.

گوگل دوپلکس برای چه مقاصدی به کار خواهد رفت؟

مثالی که در مورد گوگل دوپلکس بیان کردیم نشان می دهد این فناوری را می توان برای تماس های تلفنی مورد استفاده قرار داد. این تماس ها معمولا برای طرح ریزی ملاقات ها و رزرو  به کار می روند.  چنین نمونه هایی با مقاصد دستیار شخصی  که  دستیار مجازی گوگل برای آن ایجاد شده است به خوبی همخوانی دارد. اما اگر هوش مصنوعی در تعامل با مشتری کار خود را به خوبی انجام دهد،  کسب وکارها دوست خواهند داشت از آن برای دریافت تماس ها نیز استفاده کنند.

 آینده گوگل دوپلکس چگونه است؟

نمی توان به همین راحتی گفت چه زمانی گوگل دوپلکس در مقیاس وسیع مورد استفاده قرار خواهد گرفت. شاید این تولید وسیه سال بعد یا حتی سال های بعدتر هم رخ نندهد اما قطعا چنین روندی سریع تر از آن چیزی است که افراد انتظار دارند.  اگر گوگل دوپلکس به گونه ای آموزش داده شده است که بتواند رزرو در رستوران ها را به خوبی انجام دهد حتما می تواند اطلاعات کارت بانکی شما را هم دریافت نماید. از آنجایی که گوگل دوپلکس از هوش مصنوعی استفاده می کند بررسی حساب های بانکی سریع تر و بدون خطا انجام خواهد شد.

 گوگل دوپلکس چه تاثیری بر روی جستجو و سئو خواهد داشت؟

به نظر می رسد گوگل دوپلکس تاثیر مستقیمی بر روی سئو و نتایج جستجو نداشته باشد  اما اجازه دهید یکی از بحث های موجود را با هم مرور کنیم.

اگر دستیار مجازی شما  بتواند مکالمه این چنینی با آرایشگرتان داشته باشد و در رستوران انتخاب شده برایتان جا رزرو کند، با او به مکالمه و صحبت کردن می پردازید یا خیر؟ اگر چنین فناوری بتواند به خوبی پیشرفت کند و مکالمات انسانی را به خوبی تقلید نماید ممکن است استفاده از آن بر روی نتایج جستجو و سئو نیز اثر بگذارد. به خاطر داشته باشید که این روزها جستجو و نتایج آن بسیار محاوره ای شده است و کوئری ها هر روز پیچیده تر می شود.  زمانی که کوئری پیچیده تر می شود بافت و زمینه آن نیز از اهمیت بسیار زیادی نسبت به گذشته برخوردار خواهد بود.   جنبه دیگر اثر گوگل دوپلکس بر روی سئو به مسائل فنی بر می گردد.  برای اینکه هوش مصنوعی بتواند موثر واقع گردد، تکیه کردن بر روی داده های ساخت یافته بسیار ساده تر از هر چیزی است. اگر از سیستم های مبتنی بر استاندارد همچون Schema.org برای مواردی همچون رزرو کردن استفاده می کنید گوگل تنها کاری که انجام می دهد پایبند بودن به آن است.  در این شرایط گوگل مجبور نیست از سیستم خود برای ایجاد یک سیستم رزرو جدید استفاده کند. او از این داده های ساخت یافته بهره می گیرد و همین برایش کافیست.

تاثیر گوگل دوپلکس بر روی جستجوی صوتی:

چه شما برای جستجوی صوتی آماده باشید و چه نباشید، گوگل دوپلکس به ما نشان داد که جستجوی صوتی و هوش مصنوعی اولین گام خود را در دنیای جدید و برای توسعه  فناوری های جدید برداشته اند. در این شرایط، یک دستیار مجازی نه تنها می تواند صدای شما را تشخیص دهد و  در اینترنت برای شما به دنبال چیزی بگردد، بلکه می تواند با انسان ها نیز تعامل داشته باشد بدون اینکه طرف مقابل متوجه شود در حال صحبت با یک ربات است. خوب حالا سوال اینجاست که چگونه می توان خود را برای گوگل دوپلکس و تغییرات این چنینی آماده کرد؟ در حال حاضر  امن ترین پاسخ به این سوال در برگیرنده نکات زیر است:

  • محتوای خود را برای جستجوی صوتی هم آماده کنید. فناوری دستیار مجازی که از این  قابلیت ها پشتیبانی و حمایت می کند.
  • محتوای خود را برای موقعیت ۰ بهینه سازی کنید: این موقعیت یکی از موقعیت های برتر در موتورهای جستجوست که در آن دستیار مجازی می تواند پاسخ کوئری های جستجوی صوتی را از طریق آن به دست آورد.

 

برچسب هاجستجوی صوتی دستیار مجازی ربات گوگل دوپلکس گوگل دوپلکس چیست هوش مصنوعی